Met een vloot van liefst 56 schepen behoort de Antwerpse tankerrederij Euronav vandaag mee tot de grootste scheepvaartmaatschappijen van de wereld. In de komende weken worden overigens nog twee bijkomende tankers verwacht.
De zwalpende olieprijzen zorgen voor nogal wat turbulentie op de internationale grondstoffenmarkten. Niemand weet waar het morgen met de noteringen naartoe gaat. Euronav voelt zich als tankerrederij kennelijk best lekker op die markten. De maatschappij realiseerde tijdens het vierde kwartaal van het afgelopen boekjaar zelfs de beste cashflow sinds 2008. Met 160 miljoen dollar aan geïncasseerde inkomsten mag topman Paddy Rodgers uitermate tevreden zijn. Voor het hele boekjaar werd 562 miljoen dollar genoteerd. Daardoor kwam een nettowinst in de boeken van 350 miljoen dollar. Waarmee de verliescijfers van 2014 helemaal weggeveegd werden.
Een en ander is duidelijk het resultaat van een doorgedreven herstructurering van de maatschappij. In de afgelopen jaren werd hard gewerkt op de ombouw van de vloot en de herschikking van de lijnen. Het management is er overigens van overtuigd dat Euronav in de komende maanden nog meer vruchten van die volgehouden strategische koerswijziging zal plukken. De dramatische val van de olieprijzen zal op termijn de vraag naar crude verder doen toenemen, is de redenering. De olieprijzen staan vandaag op het niveau van pakweg 12 jaar geleden. De tankers van Euronav zullen in dit opzicht ongetwijfeld nog meer opdrachten binnenkrijgen.
Euronav wordt mee aangestuurd door de Antwerpse familie Saverys. Ludovic Saverys vertegenwoordigt de familiale aandeelhouders mee in de raad van bestuur die wordt geleid door voorzitter Carl Steen.