De “Belgian button” van Ann Cox kan het perfecte Belgische relatiegeschenk worden. De Antwerpse glaskunstenares kreeg eerder van Unizo het authenticiteitslabel “Handmade in Belgium” (HIB). Waarmee de ambachtelijkheid van haar werk bekroond werd. De Belgian button werd nu tijdens de internationale diplomatendagen in Brussel ook uitgeroepen tot een “Belgian Beautie.” Waarmee de Belgische kwaliteit kan uitgedragen worden. Linda Van den Bulck (Marc Leloup) en Peter Stevens (Herentals) werden met “Saffron Secrets” in hun combinatie van saffraan met chocolaatjes verkozen in de categorie souvenirs.
Waarom keert het merendeel van de buitenlandse toeristen terug naar huis met een beeldje van het Atomium dat gemaakt werd in China, wanneer Belgische vaklui prachtige en authentieke souvenirs van Belgische makelij produceren? Handmade in Belgium selecteerde uit 33 inzendingen de 10 beste Belgische souvenirs en relatiegeschenken. Tijdens de internationale diplomatendag werden zowel het beste relatiegeschenk al souvenir bekroond.
Ann Cox haalde het van al haar concurrenten met haar Belgian button, een knoopjuweel uit glas dat kan gedragen worden als een broche op een cardigan of een chemisier. Het kan ook gebruikt worden ter vervanging van een das of manchetknopen op een mannenhemd. De Belgian button knoopt aan bij de rijke Belgische geschiedenis in de glasindustrie. Het geschenk is volledig met de hand gemaakt en kan dus ook aangepast worden aan de individuele wensen van de klant. Zelfs de verpakking wordt in het eigen atelier aangemaakt.
Linda Van den Bulck (Belgische Saffraan) en Peter Stevens (Poême du chocolat) haalden het met hun set van chocolaatjes in een combinatie met saffraan in de categorie souvenirs. Hun artisanaal doosje lijkt uitstekend bruikbaar als herinnering aan de Belgische gastronomie. Saffron Secrets uit Herentals werd daarmee bekroond voor zijn volgehouden ambachtelijkheid.
Bij het ontwerpen van een goed relatiegeschenk of souvenir moet je rekening houden met heel wat elementen. Het moet een uniek, vernieuwend en creatief product zijn dat traditionele relatiegeschenken en souvenirs overschrijdt. Het moet een duidelijke link met België hebben, compact zijn, makkelijk in de hand en de bagage te passen en niet te zwaar te zijn. Het straalt bovendien het Belgische vakmanschap uit, het is in eigen atelier gemaakt. De materiaalkeuze is vrij, rekening houdend met compacte en transporteerbare eigenschappen
Tijdens de selectie werd vooropgezet dat het gezochte souvenir een herinnering moet aanbrengen. Het is dus een object dat men aanschaft of krijgt ter herinnering aan België. Zo kopen veel toeristen zo’n aandenken. Een souvenir is een “goedkoper” geschenk dat je vindt in een souvenir shop of luchthaven. De richtprijs voor de verkoopprijs van het souvenir voor de particuliere markt bedraagt dan ook ongeveer 20 euro.
Relatiegeschenken worden meegenomen tijdens diplomatieke handelsmissies of cadeau gedaan aan zakenrelaties. Omwille van het prestige van het object ligt de richtprijs voor de verkoopprijs van het relatiegeschenk voor de particuliere markt op ongeveer 100 euro.
De jury die de keuzes maakte bestond bestaande uit Karel Van Eetvelt (Unizo), Bart Wallays, (Unizo Run your Business, Didier Vanderhasselt, (vertegenwoordiger FOD Buitenlandse Zaken), Maud Neuprez, (vertegenwoordiger van het kabinet van minister Reynders), Inge Vranken (Design Vlaanderen-, Nedda El-Asmar, (designer- Silversmith), Liesbeth Kees, (Bokrijk brandmerkt), Bart Matheï, (marketing manager FIT) en Pascal Cools.