Gudrun Group verkocht aan investeringsfonds

chocoDe familiale aandeelhouders van de Gudrun Group uit Lier hebben hun bedrijf verkocht aan het private equity fund Down2Earth Capital. De Antwerpse investeerders willen de internationale expansie van de chocoladeproducent verder uitdragen.

De Gudrun Group is gespecialiseerd in de productie van pralines en truffels. Het bedrijf is gegroeid uit een lokale banketbakkerij die opgestart werd in 1942. De reputatie van het bedrijf ging na verloop van jaren over de grenzen heen. De Gudrun Group werd enkele keren doorgeschoven naar andere eigenaars en kwam uiteindelijk in handen van de familie Swenden. Die heeft het bedrijf nu verkocht aan D2E Capital dat een meerderheidsparticipatie in handen kreeg. Ook het management engageerde zich in het kapitaal.

De Gudrun Group tekende dit jaar voor een omzet van pakweg 30 miljoen euro en stelt 150 mensen tewerk. In de afgelopen jaren werd telkens een groei van 10% gerealiseerd. 90% van de productie gaat naar het buitenland. Enkele tijd terug werd Duc d’O uit Kruibeke reeds losgehaakt uit de groep en doorverkocht aan de West-Vlaamse groep Baronie.

Het D2E Capital fund werd opgezet in 2013 en richt zich vooral op KMO’s. Alain Keppens, Ivo Marechal, Peter Kloeck en Wouter Verlinden hebben op die manier een portefeuille opgebouwd waarin tot nog toe zeven participaties steken. Daaronder Trafuco, Vio Interim, Orbit, Contraload, ConTeyor, Funico en Hertecant Flanger.

* Chocolade is nog altijd een groeimarkt?
Alain Keppens: Dat heeft uiteraard te maken met de reputatie die België als chocoladeland uitdraagt. Het is een ongemeen sterk merk.

* De concurrentie is evenwel bikkelhard?
Alain Keppens: Dat klopt maar we zien toch ook opportuniteiten. De Zwitserse chocolade is wereldwijd een onmiskenbare concurrent maar door de stijging van de Zwitserse frank en de daling van de euro liggen onze commerciële posities vandaag iets beter.

* Het gaat hem vooral om de export?
Alain Keppens: We groeien als Gudrun Group vooral opvallend sterk in Azië. In landen als Korea en Japan hebben we ons heel sterk verankerd en van daaruit pakken we ook de omliggende landen aan. Maar ook de Verenigde Staten en Groot-Brittannë zijn voor ons uitgesproken groeilanden.