2015 was zonder twijfel een moeilijk jaar, heeft Marc Geerts van de Corneel Geerts Transportgroup reeds geconcludeerd. De transportonderneming uit Wijnegem lag al die maanden zwaar onder druk. Het familiebedrijf heeft de uitdagingen ondertussen kunnen beantwoorden. De uitbouw op de drie hubs in Wijnegem, Maasmechelen en Harelbeke zal de resultaten ongetwijfeld versterkt hebben.
Marc Geerts laat zich geregeld horen. De bedrijfsleider van het gelijknamige transportbedrijf heeft zo zijn ideeën over de ontwikkelingen in de sector en draagt die dan ook breed uit. Volgens hem was 2015 zeker en vast een moeilijk jaar. Hij duidt daarbij verscheidene oorzaken aan. Zo is het tekort aan chauffeurs inmiddels een structureel gegeven. De kosten voor het bedrijf zijn procentueel sterk gestegen door de aanhoudende fileproblematiek. De trucks van de groep staan geregeld uren vast. De oneerlijke concurrentie van transportbedrijven uit Oost-Europa vertekent bovendien de markt. Ook de sociale dumping speelt in dit opzicht een negatieve rol. Last but not least blijven de klanten hun betalingen uitstellen waardoor de rekeningen niet altijd meer kloppen.
In Wijnegem wordt alvast niet weggestoken dat de kilometerheffing die eerlang ingevoerd wordt als een heus zwaard van Damocles boven de sector hangt. Waardoor de toekomst voor de transportondernemingen er allesbehalve rooskleurig uitziet.
De Corneel Geerts Transportgroup laat zich echter niet in een hoek drummen en probeert de structurele problemen van de sector op zijn eigen manier aan te pakken. De uitbouw van twee hubs in Maasmechelen en Harelbeke is inmiddels een feit en moet op termijn voor meer rentabiliteit zorgen. Zoon Sven is inmiddels naar Maasmechelen verhuisd van waaruit hij de firma mee aanstuurt. De groep is ondertussen ook actief in Oost-Europa zelf en bewerkt de markt vanuit Varna en Bratislava.
De Corneel Geerts Transportgroup wordt aangestuurd door Marc en Veronique Geerts en hun zonen Sven, Kevin en Kenneth.
Foto: Marc en Veronique Geerts