"Modesector is sterke ambassadeur van Antwerpen"

modeTijdens de recente Fashion Talks werd de grote economische impact van de modesector voor Antwerpen becijferd. De Fashion Talks zijn een tweejaarlijks netwerking- en kennisdelingsevenement. Het ModeMuseum provincie Antwerpen en het Flanders Fashion Institute grepen de gelegenheid aan om de resultaten van een studie over de invloed en de impact van de modesector op Antwerpen voor te stellen.

In het verleden werd meermaals onderzoek gedaan naar het belang van de mode voor Vlaanderen en de verschillende actoren in de schakels van de sector. De nieuwe studie gaat een stap verder en onderzoekt specifiek wat de modesector betekent voor de stad Antwerpen. Het ging dan om de elementen bedrijfseconomische impactmeting, spillover naar andere industrieën, persaandacht en imago van Antwerpse mode, effect van mode op toerisme alsook benchmark ten opzichte van andere modesteden.

Ludwig Caluwé, gedeputeerde Economie provincie Antwerpen: “Antwerpse modebedrijven en ontwerpers zorgen voor een aanzienlijke economische impact. Antwerpen telt 1.047 modebedrijven, die instaan voor 4.808 voltijdse arbeidsplaatsen, een omzet van €1.3 miljard en €300 miljoen toegevoegde waarde.”

De studie meet ook de persaandacht voor en het imago van Antwerpse mode op basis van vijf persarchieven. Opvallend is de draagwijdte: een gecumuleerd bereik van 922 miljoen keer potentieel gelezen met 2/3 van de artikels afkomstig uit het buitenland. Het imago van de Antwerpse mode, dat trouwens erg internationaal, positief en consistent is, wordt beschreven als avant-gardistisch, grensverleggend, creatief en vermaard.

Luk Lemmens, gedeputeerde Cultuur provincie Antwerpen: “De bestudeerde artikels zijn niet enkel afkomstig uit de buurlanden of Europa, maar veelal uit de VS en Azië. Dankzij haar consistent en positief imago en aanzienlijk internationaal bereik, is mode een erg krachtige ambassadeur voor Antwerpen.”

Ann Claes, Flanders Fashion Institute concludeert op basis van de highlights van de studie: “Samen met het MoMu blijft FFI inzetten op het ondersteunen van de bestaande expertise en creativiteit -waaronder de unieke synergie van ModeNatie-, op mode-evenementen met voldoende schaalgrootte en internationaal bereik en op de uitbouw van modeondernemerschap om de volgende generatie te verzekeren”