Tijdens de eerste zes maanden van 2015 lag het aantal stopgezette horecazaken voor de eerste keer ooit hoger dan het aantal opgerichte horecabedrijven. Dat blijkt uit een onderzoek dat bedrijfsinformatiespecialist Graydon samen met sectororganisatie Foodservice Alliance voorgesteld heeft op het Nationaal Foodservice Congres in Gent. Van januari tot en met juni van dit jaar werd in België een krimp genoteerd van 223 economische entiteiten. Vorig jaar werd er gedurende dezelfde periode nog een groei geboekt van bijna 600 horecazaken.
Eric Van den Broele, Senior Manager Research & Development bij Graydon: “Wij zien twee belangrijke oorzaken voor deze negatieve groei. Ongetwijfeld is de invoering van de witte kassa een van de belangrijke verklaringen voor het hoge aantal stopzettingen in de horeca. Daarnaast wordt de sector geconfronteerd met een aantal maatschappelijke trends die ook impact hebben bij andere sectoren. Zo zien we bijvoorbeeld dat consumenten in toenemende mate maaltijden bestellen via het internet. Een doorgedreven vorm van innovatie en creativiteit is daarom noodzakelijk binnen de horecasector om via de juiste alternatieven gepast te reageren op deze maatschappelijke evoluties.”
Uit het onderzoek van Graydon uit Berchem blijkt dat de negatieve groei vooral wordt veroorzaakt door het stijgend aantal stopzettingen. Waar het voorheen vooral in de deelsector ‘Cafés en bars’ was dat een groot aantal zaken sloot, werden het voorbije jaar ook in andere deelsectoren van de horeca sterke stijgingen genoteerd. Zo is in de sector ‘eetgelegenheden met volledige bediening’ (traditionele restaurants) het aantal stopzettingen gedurende het eerste halfjaar van 2015 met 141 eenheden gestegen (+31,26%) tegenover dezelfde periode vorig jaar. Eenzelfde trend zien we bij ‘eetgelegenheden met beperkte bediening’ (snackbars), waar een stijging werd vastgesteld met 171 eenheden (+25,9%). In de sector ‘catering’ steeg het aantal stopzettingen ook met 87 eenheden (+74,3%).
Hoewel de cijfers van Graydon duidelijk wijzen op belangrijke uitdagingen in de horeca, ziet Eric Van den Broele in de introductie van de witte kassa ook opportuniteiten. “Uit onze studie blijkt dat horecabedrijven nog steeds zeer slechte betalers zijn. Dit wijst op een onvoldoende uitgebouwd financieel management. Horecaondernemers kunnen het invoeren van de witte kassa volgens mij aangrijpen als een kans om hun zaakvoering helemaal op punt te zetten. Als een middel om meer inzicht te krijgen hun financieel beheer en om een realistisch business plan op te stellen dat aangepast is aan de hedendaagse realiteit.”
Ook Foodservice Alliance, het kennisnetwerk voor de Belgische foodservice branche, ziet duidelijke kansen voor de sector. “Doordat de markt iets kleiner wordt, kan het rendement per ondernemer weer gaan toenemen”, zegt Gert Laurijssen. “Uit onze Foodservice barometer blijkt immers dat de totale besteding door Belgische consumenten in horeca dit jaar zal uitkomen op 12,6 miljard euro. Dit is een toename met 1,1% ten opzichte van 2014.”
Dit is volgens Foodservice Alliance overigens niet het enige positieve signaal. Uit hun barometer blijkt ook dat restaurants en brasserieën die erin slagen om te innoveren, het vandaag best wel goed doen. Het aantal bezoeken neemt er in 2015 met +3.3% toe. Ook de quickservicerestaurants doen het over het algemeen terug goed. Frituren, broodjeszaken en buitenlandse fastfoodzaken laten een toename van bezoeken optekenen van +1.6%.