Choco positioneert zich als relatiebouwer

chocoDe brutomarge is weliswaar gedaald maar het bedrijfsresultaat daarentegen is verleden jaar meer dan verdubbeld. Het reclamebedrijf Choco uit Lier is in nauwelijks 13 jaar uitgegroeid tot een toonaangevende onderneming in de sector. Zaakvoerder Krist Pauwels heeft het ondertussen liever over zijn bedrijf als een “relatiebouwer” in plaats van een reclamebureau.

Het financieel tijdschrift Trends heeft voor de vierde keer een Trends Business Tour opgezet. Het gaat erom “verrassende ondernemingen in de kijker te zetten.” De belangrijkste criteria waren daarbij innovatie en duurzaamheid, gekoppeld aan een gezonde en winstgevende groei. Welke bedrijven werken aan vernieuwing en slagen erin om hun spraakmakende innovaties ook vol toegevoegde waarde in de markt te zetten? Hoe duurzaam en winstgevend zijn die innovaties bovendien?

Choco is een van de vijf bedrijven die genomineerd werden voor de provincie Antwerpen. Een vakjury nam het bedrijf intensief onder de loep en onderkende “de markante, verfrissende en verrassende inzet van het bedrijf.”

Choco gaat het als “relatiebouwer” om “participatief ondernemerschap.” Het uitgangspunt bij elke marktpositionering van merken is de relatie van het bedrijf met zijn medewerkers of zijn klanten. De communicatietrajecten van Choco zijn dan ook veelal toegespitst op nieuwe structuren. “De klassieke hiërarchische vormen werken immers niet meer”, aldus Krist Pauwels in Trends. “Wij willen die inzichten vandaag ook overbrengen naar onze klanten.”

Bij Choco werken vandaag 8 man. Elk van hen werkt van zijn kant samen met freelance medewerkers zodat iedereen een eigen groeitraject kan volgen. “Een kleiner team maakt ons op die manier ook groter”, aldus Krist Pauwels.

Krist Pauwels zette als master in de psycho-energetica en docent aan de Lessius Hogeschool in Mechelen ook de denktank Cacao op. Het gaat erom na te gaan hoe ondernemingen hun producten en diensten vernieuwende oplossingen kunnen bieden voor de ecologische en sociale uitdagingen waarmee onze maatschappij vandaag geconfronteerd wordt.