De outdoorketen AS Adventure lanceert midden deze maand een nieuwe lifestylewinkel. Het gaat om een mix van fashion, urban outdoor en home decoration. Het nieuwe initiatief krijgt dan wel een andere merknaam. AS Adventure is na al die jaren alive and kicking. Het Antwerpse bedrijf telt in ons land 45 winkels en is ook marktleider in Nederland en Groot-Brittannië.
30 jaar nadat Emiel Lathouwers in Schoten zijn eerste winkel opende doet AS Adventure het nog altijd uitstekend. De keten verkoopt producten voor de avontuurlijke buitensporter. Het gaat dan zowel om outdoorkledij tot gps’en, trek- en kampeermateriaal en ski-uitrusting.
In een gesprek met De Tijd geeft Dominique Motte, de ceo van het bedrijf aan dat de strategie gebouwd is op een evenwicht tussen de fysieke winkels en een uitgekiende digitale oriëntatie. Hij ziet de digitalisering van de handel in dit opzicht niet als een bedreiging voor het bedrijf maar veeleer als een opportuniteit. Het gaat erom de twee channels duidelijk van elkaar te onderscheiden. Waarbij het in de winkels vooral om de “winkelbeleving” gaat. “Die aanpak maakt al sinds ons ontstaan in 1995 deel uit van ons DNA.” Die multichannel strategie vormt één geheel tussen het onlineplatform en de fysieke winkels.
AS Adventure wordt vandaag aangestuurd door de Franse durfkapitaalgroep PAI. De keten kan daarbij ook rekenen op de steun van een klassieke bankier, in casu Belfius.
De lancering van een nieuw merk rond fashion, urban outdoor en home decoration moet het elan van de groep nog versterken. De eerste winkel opent midden deze maand zijn deuren in Antwerpen. Enkele weken later komt ook Brugge aan de beurt.