Vanaf 2016 en 2017 zullen er op de Schelde waterbussen varen waarmee mensen die in de haven werken naar hun bedrijf kunnen gaan. De waterbussen moeten het moordende fileleed in en om Antwerpen helpen lenigen. “We moeten investeren in alternatieve vervoersmiddelen zodat we mensen kunnen overtuigen hun wagen thuis te laten. In andere Europese havens blijken de waterbussen een groot succes te zijn”, stelt havenschepen Marc Van Peel.
In de haven van Antwerpen werken zo’n 65.000 mensen. De meesten onder hen rijden met de auto naar het werk. Wat uiteraard ook met de moeilijke busverbindingen te maken heeft. In het recente verleden hebben vooral de chemiebedrijven onderlinge inspanningen opgezet om een eigen buscircuit op te zetten. Met relatief beperkt succes.
De waterbus kan er allicht nog een aantal extra mensen toe aanzetten om de auto thuis te laten. Daartoe weren drie trajecten uitgetekend: een stadslijn tussen linker- en rechteroever, een havenlijn tussen het centrum van de stad en de haven en een regionale lijn naar het zuiden met oa. Burcht en Hemiksem. In totaal zouden vijf tot zes schepen ingezet worden.
“Belangrijke randvoorwaarden zijn een betrouwbare dienstverlening, voldoende op- en afritten en de mogelijkheid om op te stappen met de fiets. De heraanleg van de steiger aan Liefkenshoek zal de verbinding tussen Lillo en Linkeroever terug mogelijk maken. Deze route wordt dan ook opgenomen in het vaarplan van de waterbus”, aldus Van Peel.
Of het project effectief een succes wordt moet evenwel nog afgewacht worden. Ook Brussel heeft in het recente verleden een waterbus ingelegd vanuit de Brusselse haven. Het initiatief slaat evenwel helemaal niet aan; er zijn nauwelijks passagiers.
De haven wil voor de waterbussen samenwerken met de Vlaamse Overheid, De Lijn, Wegen en Zeekanaal, de provincies en de omliggende gemeenten.
Daarnaast zullen nog acties worden ondernomen om de fietsvriendelijkheid van de haven te vergroten. Een verbetering van de fietspaden lijkt daarbij aangewezen. Er zullen nog bijkomende inspanningen worden gedaan om het collectief busvervoer in de haven verder uit te breiden.
De projecten worden gefinancierd met de enveloppe van 30 miljoen euro die oorspronkelijk voorzien was voor het Oosterweelproject en nu geheroriënteerd werd naar leefbaarheidsprojecten in het kader van de mobiliteit in Antwerpen.