Was- en reinigingsmiddelenproducent Ecover was aan een nieuw telefoniesysteem toe. Nextel haalde de opdracht binnen en halveerde de kosten voor het telefoonverkeer. Oproepen tussen de vestigingen in verschillende landen zijn nu zelfs helemaal gratis.
Sinds 1980 zet Ecover zich in voor de ontwikkeling en productie van duurzame en doeltreffende was- en reinigingsmiddelen. Het bedrijf gebruikt daarbij plantaardige ingrediënten en mineralen. De producten van Ecover zijn wereldwijd te koop. Ze zijn afkomstig uit de productievestigingen in Malle, Boulogne-sur-Mer en Chicago. Daarnaast heeft Ecover ook commerciële kantoren in Frankrijk, de Verenigde staten, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Zwitserland. Duurzaamheid staat centraal in de visie van Ecover. Dat spreekt niet alleen uit de producten van de onderneming, maar ook uit de aandacht voor de economische en sociale aspecten van de bedrijfsvoering.
Ook voor de communicatie met collega’s, leveranciers, klanten en partners ging Ecover op zoek naar een duurzame oplossing. De bestaande telefooncentrale voldeed niet meer aan de behoeften van het bedrijf. “Maar we wilden meer dan alleen maar een nieuwe centrale voor de Belgische medewerkers”, zegt IT-manager Ilse Jacobs. “We zochten een oplossing die de samenwerking kon vergemakkelijken – ook internationaal – en die tegelijk de kosten zou drukken. Zo kwamen we al snel uit bij VoIP en Unified Communications.” Ecover bekeek de voorstellen van verschillende leveranciers. Uit die oefening kwam Nextel als de beste partner uit de bus, met een oplossing op basis van Unify OpenScape Office LX.
Ook al lag de keuze voor Unified Communications eigenlijk voor de hand, in de praktijk bleek het toch om een vrij complex project te gaan. Er waren drie vestigingen van Ecover bij betrokken, in België, Frankrijk en Duitsland. In de praktijk zou dat onvermijdelijk een configuratie met drie regulatoren, drie operatoren en drie tarieven opleveren. Ecover wilde echter een eenvoudige, overzichtelijke oplossing, zonder zorgen op het vlak van hardware en software. Nextel stelde een gehoste oplossing voor, centraal beheerd vanuit één datacenter in België, die alle vaste lijnen van de medewerkers in België, Frankrijk en Duitsland omvat. De mobiele nummers blijven in het beheer van de lokale mobiele operatoren.
Nextel implementeerde Unify OpenScape LX voor Ecover in een tier3 datacenter in Brussel. Daar werkt het systeem met virtuele SIP-trunks voor de drie verschillende landen.
Ilse Jacobs: “Het succes van die omschakeling valt rechtstreeks af te lezen uit onze telecomfacturen. De kosten voor telefonie zijn meer dan gehalveerd. Het gaat om een maandelijkse besparing van duizenden euro’s.”
Een bijkomende besparing schuilt in het feit dat Ecover heeft gekozen voor een gehoste oplossing. Het betekent dat het IT-team van het bedrijf zich geen zorgen hoeft te maken over het onderhoud of de updates van de hardware en de software. Tegelijk is de telefonische bereikbaarheid van Ecover altijd gegarandeerd. Nextel werkte een configuratie uit die alle uitgaande connecties in het datacenter termineert, wat een hogere beschikbaarheid oplevert.
Nextel richt zich vanuit Wommelgem naar KMO’s, grote ondernemingen, overheden, zorginstellingen en non-profit organisaties. Het bedrijf integreert een ruim aanbod ICT- en beveiligingsoplossingen in combinatie met de Nextel Lifecycle diensten. Daarnaast biedt het bedrijf een unieke aanpak voor klantenservice en een doorgedreven focus op kwaliteit.
Nextel differentieert zich door zich toe te leggen op de meerwaarde van haar oplossingen en kende de afgelopen 16 jaar een sterke groei. Vandaag helpen 320 medewerkers 10.000 klanten vanuit de vestigingen in Wommelgem en Zaventem.