Shortsea Award voor Wienerberger

shortseaawardBaksteenproducent Wienerberger kreeg de Shortsea Award toegekend. Het bedrijf besliste verleden jaar om het grootste gedeelte van zijn trafiek vanuit België naar de UK te verschuiven van roro naar shortsea. Verleden jaar werden daartoe al 45 coasters ingezet. Daardoor werden liefst 3500 vrachtwagens van de baan gehaald.

Op de eerste dag van de beurs Transport and Logistics in Antwerpen reikte de Promotie Shortsea Shipping Vlaanderen voor de vierde keer zijn Shortsea Awards uit. Er waren zeven genomineerden die door minister van Mobiliteit Ben Weyts voorgesteld werden. De verschillende kandidaturen boden een overzicht van het brede pallet van goederen dat shortsea shipping verscheept, zowel vanuit de havens als van op inland terminals en hoe zij shortsea shipping in de Europese supply chain verankeren. In alfabetische volgorde: Bekaert, DD Shipping, Metallo Chimique, PortConnect, Scanfor, Van Hool en Wienerberger.

In februari 2014 besliste Wienerberger om het grootste gedeelte van zijn trafiek van bakstenen vanuit België naar het VK te verschuiven van het traditionele RO-RO naar shortsea. In 2014 werden 38.000.000 stenen verscheept met 45 coasters, wat zo’n 95.000 ton / 71.300 pallets vertegenwoordigt, het equivalent van ca 3.500 vrachtwagens. De trafiek stijgt: in 2015 (tot eind augustus) werd reeds bijna 65.000 ton verscheept met 32 coasters.

Daarvoor werd een nauwe samenwerking opgestart met de Van Moer terminal in Vilvoorde en de coasters van Fast Lines. Vilvoorde werd gekozen voor de centrale ligging ten opzichte van de verschillende Wienerberger-fabrieken.

De bedoeling is om vanaf 2016 ook het voor-transport vanuit de Wienerberger-fabriek te Beerse (eigen kade) naar de coaster-laadplaats voor het grootste gedeelte per binnenschip uit te voeren. Hiermee wordt de modal shift dan compleet, aldus Luc Felix van Wienerberger.

In 2015 is deze shortsea trafiek dus verder uitgebreid, zowel in volume als in flows. Naast Vilvoorde, vertrekken nu ook coasters vanuit Oostende (samenwerking met Verhelst en Fast Lines) naar het VK (Hull en Goole). Dit jaar zijn er tot midden september reeds 6 afvaarten geweest en nog 3 gepland. De tonnage per afvaart bedraagt zo’n 2050 ton gevelstenen op pallets uit de productie eenheden van Kortemark en Péruwelz. Op jaarbasis zal dan ongeveer 20.000 ton vanuit Oostende zijn verscheept.

Op 9 Juli 2015 is de 1e coaster naar Sint-Petersburg geladen (2.070 ton), met gevelstenen op pallets uit Beerse, Lanaken en Péruwelz. Bij positieve evaluatie, zal in 2016 ook deze trafiek naar Rusland via coaster georganiseerd worden. Voorlopig worden er 3 à 4 verschepingen voorzien. Het m/s “Fast Jef” van de Antwerpse rederij Fast Lines verzorgde de afvaart.

Shortsea shipping behelst alle vervoer te water, zowel van goederen als passagiers, over een traject dat gedeeltelijk op zee ligt en waarbij de oceaan niet wordt gekruist. In het bijzonder gaat het om de vaart langs de Europese kusten, met inbegrip van de Noordzee, de Middellandse zee, de Zwarte Zee en de Oostzee.

Promotie Shortsea Shipping Vlaanderen werkt binnen een netwerk van SSS-promotiediensten in 22 Europese landen (Europees Shortsea Netwerk).

De website Flows kreeg van zijn kant de Shortsea Ambassador Award uitgereikt. De site schrijft in zijn berichten en publicaties geregeld over shortsea shipping. Véronique Dedecker kwam de prijs ophalen.

Foto: vlnr: Véronique Dedecker van Flows, Dirk Denoyelle, de kunstenaar die de awards ontwierp en Luc Felix van Wienerberger.