Binnenkort kunnen vrachtwagenchauffeurs middenin het Antwerpse havengebied terecht bij Joosen Truck Parking om hun trekker, oplegger of vrachtwagencombinatie veilig achter te laten. Hiervoor breidt Group Joosen zijn huidige concessie in de Ordamstraat uit van 35 naar 65 ha.
“Met dit aanbod komen we tegemoet aan verschillende uitdagingen waaraan de wegvervoerder vandaag het hoofd moet bieden: onnodige lege ritten in de haven, congestie en een tekort aan beveiligde parkings in het havengebied. Bovendien kunnen chauffeurs dankzij dit aanbod proactief inspelen op de kilometerheffing die volgend jaar wordt ingevoerd” ”, licht CEO Kurt Joosen toe.
Vanaf 1 december biedt Joosen Truck Parking 100 nieuwe parkeerplaatsen aan middenin de Antwerpse haven. De parking is 24/7 beveiligd en kan enkel betreden worden mits toegangscontrole.
“Er zijn te weinig plaatsen in de haven waar een chauffeur zijn vrachtwagen met een gerust hart kan achterlaten”, vertelt Joosen. “Maar dat is slechts één positief aspect van dit initiatief. Belangrijk is ook dat een chauffeur hier een lege container of oplegger kan afzetten, ondertussen een andere opdracht in het havengebied kan uitvoeren en later zijn container terug oppikken. Dit zal ongetwijfeld leiden tot een betere rittenplanning en de mobiliteit in de haven ten goede komen.”
Bovendien anticipeert de onderneming hiermee op de kilometerheffing die in april 2016 van kracht wordt. “Nu rijden chauffeurs vaak met hun lege vrachtwagencombinatie naar huis om de volgende ochtend terug naar de haven te komen. Volgend jaar zal dat hun twee ritten met kilometerheffing kosten. Dan is het toch geen slecht idee om hier ’s ochtends zijn persoonlijke wagen te parkeren, zijn vrachtwagen op te pikken om hem na de dagtaak hier opnieuw te parkeren en met zijn wagen naar huis te rijden?”
Group Joosen heeft 120 mensen in dienst die afgelopen jaar een omzet genereerden van 21 miljoen euro. Dagelijks worden 170 wagens ingepland die meer dan 200 tracties uitvoeren. De groep kende de afgelopen jaren een opmerkelijke dynamiek door onder meer een flinke uitbreiding van het wagenpark: het aantal trekkers steeg van 35 naar 100 en het aantal opleggers van 60 naar 300.
De activiteiten van de groep werden in 2012 geconcentreerd in de haven van Antwerpen.