Doppen- en sluitingenproducent Procap heet voortaan United Caps. De naamsverandering kadert in een nieuwe strategie waarbij ook de fabriek uit Hoboken nieuwe toekomstperspectieven uitgetekend krijgt. Het vroegere Resibel heeft enkele tijd terug overigens zijn productie- en opslagcapaciteit gevoelig uitgebreid. Met een investering van 9 miljoen euro kwamen er ook nieuwe spuitgietmachines en inlage/assemblagetoestellen.
Resibel had al die jaren een sterke faam als producent van doppen en sluitingen uit kunststof. Tijdens de afgelopen jaren verloor de onderneming evenwel aan industriële dynamiek. De overname door de Luxenburgse groep Procap werd enkele tijd terug de aanzet tot een vernieuwde expansie.
Procap – nu United Caps – heeft als Luxemburgse groep vestigingen in België, Frankrijk, Duitsland, Hongarije, Spanje en Ierland. De groep tekent voor een geconsolideerde omzet van zowat 120 miljoen euro en stelt globaal 450 mensen tewerk.
Binnen de nieuwe strategie heeft United Caps Philippe Thivet aangesteld als de nieuwe Chief Innovation and Coaching Officer en Astrid Hoffmann-Leist als Director Marketing and Communications. Ze maken voortaan deel uit van het huidige managementteam dat het bedrijf zal blijven leiden, met Benoît Henckes als CEO.
Het bedrijf heeft tevens cross-functionele teams opgezet om specifieke uitdagingen aan te gaan. De werkgroepen voor productontwikkeling zoeken naar manieren om de bestaande oplossingen en processen te verbeteren met de bedoeling betere prestaties en een hogere kwaliteit te leveren. Zij helpen ook de doorlooptijd voor nieuwe producten korter te maken. Hoewel deze groepen nog niet zo lang aan het werk zijn, hebben ze toch al concrete resultaten afgeleverd. Alle initiatieven op het gebied van sales en operaties worden beheerd via een compleet, transparant en mondiaal programma.
United Caps heeft onderhand meer dan 75 jaar ervaring met het verwerken van plastic, waardoor het bedrijf het materiaal volledig beheerst en weet hoe het te bewerken. Het bedrijf is ook gespecialiseerd in het combineren van plastic met andere toepassingen, waaronder ‘in-mould labelling’ (ILM), meerdere-componentenassemblage, ultrasoon lassen, verschillende soorten verzegelde sluitingen en overige toepassingen. Deze expertise is slechts een onderdeel van de brede innovatiemogelijkheden die het bedrijf te bieden heeft. Dankzij deze mogelijkheden kan het bedrijf oplossingen bieden die andere ondernemingen helpen hun producten te onderscheiden.
Onder de nieuwe naam zal United Caps de co-creatie met klanten en andere partners verder ontwikkelen om de productnormen van de toekomst te stellen. Hiermee plaatst het bedrijf zich in een positie om in te spelen op de wereldwijde megatrends die de evolutie van zijn eigen sector en die van zijn klanten bepalen.
Het gecentraliseerde R&D-centrum in Messia (Frankrijk) zal zich richten op het versterken van de pijplijn voor nieuwe producten van het bedrijf. De groep zal ook nieuwe productiecapaciteit bouwen. In 2013 werd er een nieuwe, ultramoderne fabriek gebouwd in Ierland. De uitbreiding en modernisering van de fabriek in Hoboken werd vorig jaar voltooid. En in de herfst van dit jaar wordt er een nieuwe fabriek in Schwerin (Duitsland) geopend. Nieuwe productiemogelijkheden zorgen ervoor dat het bedrijf hoogtechnologische machines en geavanceerde productieprocessen heeft om kwaliteit, efficiëntie en capaciteit te garanderen.
“De beslissing om onze weg als United Caps voort te zetten, bepaalt de richting van onze toekomst. Het is het begin van het pad naar een bredere horizon. Het geeft onze inspanningen weer om alle bedrijven die we hebben overgenomen, te verenigen. Om één cultuur te creëren, één DNA voor het hele concern. We willen onze klanten helpen waar ze ons nodig hebben. Klantrelatiebeheer zal een centraal aandachtspunt zijn, samen met portfoliobeheer, operationele efficiëntie en de innovatiepijplijn. We streven ernaar om het aantal internationale accounts te vergroten en de segmenten waarin we actief zijn, uit te breiden. Dit zijn spannende tijden voor ons bedrijf en deze beslissing is slechts de eerste stap,” zegt Benoît Henckes,