Volgende maand opent de Japanse modeketen Uniqlo een eerste winkel in België op de Meir in Antwerpen. Met een totale oppervlakte van bijna 1320 vierkante meter, verspreid over twee verdiepingen en een mezzanine, is dit een winkel van groot formaat. Het bedrijf wordt wel eens de Japanse Zara genoemd. Uniqlo is het vooral om basiskledij te doen voor zowel mannen, vrouwen als kinderen.
“De opening van de eerste winkel in Antwerpen, een belangrijke en invloedrijke modestad, is het startschot voor Uniqlo’s expansie in de Benelux”, zegt Takao Kuwahara, Chief Operating Officer van Uniqlo Europe. “Uniqlo is reeds aanwezig in Londen, Parijs, Moskou en Berlijn, en ik ben blij dat het moment nu daar is om ons succes in Europa verder uit te breiden met de opening van een eerste winkel in België. We kijken er erg naar uit om ons merk en onze producten te introduceren in de Benelux.”
Uniqlo streeft naar kwaliteitsvolle, goed ontworpen en betaalbare kledij om elke dag te dragen. Kledingstukken die functioneel zijn maar voortdurend verbeterd worden om meer warmte te geven, lichter aan te voelen, met een beter design, en focus op het bieden van meer comfort in het leven van de drager ervan. Deze unieke visie vindt men terug in alle kledingstukken en voornamelijk in de meest bekende artikelen. Het is vanuit deze visie dat Uniqlo haar kledingstukken ‘LifeWear’ noemt. Vaak schuilen achter de meest eenvoudige ontwerpen de meest doordachte en moderne details. LifeWear betekent ‘simple made better’.
Uniqlo een afkorting voor ‘Unique Clothing Warehouse’, werd opgericht in Japan in 1984. Het bedrijf heeft wereldwijd meer dan 1600 winkels in 16 verschillende landen. België wordt Uniqlo’s 17de markt. In Europa telt het bedrijf 26 winkels in vier landen, waarvan de eerste in het Verenigd Koninkrijk geopend werd in 2001, Frankrijk volgde in 2007, Rusland in 2010, en Duitsland in 2014. België wordt Uniqlo’s vijfde retail markt in Europa. Het bedrijf zet hiermee een volgende stap in haar Europese expansieplan.