Transport and Logistics hoopt op 10.000 bezoekers

transportjeVan 22 tot 24 september e.k. vindt in Antwerpen de vakbeurs “Transport and Logistics 2015” plaats. Het is het tweejaarlijks forum van de bedrijven in de transport and distributie, warehousing and handling en datacommunicatie and software. Transport and Logistics is dé tweejaarlijkse hoogmis van de Benelux community uit de transport en de logistiek waar alle belangrijke aanbieders én hun klanten op aanwezig zijn.

De vakbeurs is het tweejaarlijks professioneel platform waar managers, beslissingnemers, academici en specialisten op het gebied van transport, expeditie, marktgerichte distributie, warehousing en goederenbehandeling, picking, datacommunicatie and logistieke software, supply chain management, consultancy… elkaar ontmoeten, zich updaten en kennis en ervaring uitwisselen. De helft van de bezoekers komt vanuit logistiek gerelateerde sectoren. De andere helft komt vanuit de dienstensector, de retailbranche en de verladers (logistieke managers vanuit de industrie zoals automotive, bouw, (petro)chemie, farmacie, productie, voeding en bouw).

De beurs Transport & Logistics telt opnieuw meer dan 280 exposanten. De ambitie van de organisatoren: in de Antwerp Expo de kaap van de 10.000 bezoekers passeren.

De sector is effectief groeiend. Er zijn verschillende grote logistieke sites ‘met toegevoegde waarde’ opgestart in de – wat betreft grondprijzen – goedkopere Belgische regio’s Limburg en Luik. Het succes van de Belgische logistieke sector heeft te maken met haar belangrijkste troeven: (1) de centrale ligging van België tussen de havens en het hinterland Europa en (2) het familiaal karakter van de bedrijven, waardoor ze creatief zijn in hun klantbenadering. De sector richt zich al lang niet meer op ‘vervoer in België’. Ze bedienen niet enkel Antwerpen of de Belgische havens. Ze vinden hun klanten ook in Rotterdam, in de Duitse industriegebieden binnen rijbereik… En niet onbelangrijk is hun dikwijls originele kijk op de sector waarbij getracht wordt boven op het transport via specialismen en diensten extra toegevoegde waarde voor de klanten te creëren.

De vakbeurs Transport and Logistics geeft een goed overzicht van alle facetten die de logistieke wereld aanbelangen. Het grootste deel is nog steeds het materiaal: zowel voor het lange afstand transport (de vrachtwagens) als voor het intern bedrijfstransport (de vorkheftrucks) en de opslag (vanaf de rekken, de beveiliging tot de bouw van volledige magazijnen, pick an placesystemen, identificatie, magazijn- en voorraadbeheer). Daarnaast is de dienstensector in de logistiek eveneens aanwezig: aanbieders van magazijnen (real estate, verhuur en exploitatie en andere bijhorende diensten), aanbieding transport, pakjesdiensten, sneltransport…

Belangrijk aspect van Transport and Logistics 2015 is dat het niet gaat om ‘zomaar de logistieke beurs’ (alleen). Er is een meer dan stevig randprogramma van conferenties, seminaries en actualiteitsdebatten.

* dinsdag 22 september: De beurs wordt naar jaarlijkse traditie geopend door Marc Van Peel, schepen van de Antwerpse haven.

Gloeiend actueel is de voorstelling van het CETA-akkoord – het nieuwe “Comprehensive Economic and Trade Agreement” tussen Canada en de Europese Unie – uitgebreid zal voorgesteld worden door Jean D’Amour, Minister for Transport and the Implementation of the Maritime Strategy. De onderhandelingen hierover werden opgestart in 2009 onder leiding van Karel de Gucht, de toenmalige eurocommissaris voor handel, en resulteerde in oktober 2013 in een politiek akkoord over de hoofdlijnen voor een handelsverdrag.

Ook op 22 september worden door Ben Weyts, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, Vlaamse Rand, Toerisme en Dierenwelzijn de ‘short sea shipping awards’ uitgereikt. Dit is de vierde editie, waarbij bedrijven en een ‘ambassadeur’ die zich verdienstelijk heeft gemaakt voor het promotie of stimuleren van dit kusttransport als onderdeel van een moderne en efficiënte co-modale transportketen.

WDP, een belangrijke logistieke speler actief in de ontwikkeling, de verhuur en het beheer van semi-industrieel en logistiek vastgoed (2.000.000 m² opslagruimte in eigen beheer), geeft dinsdag namiddag een panelgesprek met als thema “Logistics & Technology. What’s Next?”.

En er is ’s avonds weer de Transport & Logistics Gazellen georganiseerd door Transport Media in samenwerking met de Trends Top. Het is de achtste editie. Hier worden de snelst groeiende transporteurs en logistieke dienstverleners in de kijker gezet. De Gazellen Transport & Logistics 2013 werd bij de kleine bedrijven (zakencijfer < 1 miljoen euro) toegekend aan de koerierdienst Collitax Express. DSV Road werd de gazelle bij de middelgrote bedrijven (1 – 10 miljoen euro). En bij de grote bedrijven (>10 miljoen euro) was de snelste gazelle Jost Group. Deze Trends Gazellen werden toegekend op een banket, waarop verleden jaar (toen uitgereikt op Prologistics) 200 mensen inschreven waren. Toen het maximum. Dit jaar worden er 300 plaatsen voorzien.

* woensdag 23 september
Op woensdag in de voormiddag (startend 10u, einde 14u) zal NT Publishers een havendebat houden. Hier een sterk panel over de toekomst van de Benelux haven.

Op de beurs wordt de nieuwe oproep voor het indienen van projecten gelanceerd in het kader van het Actieplan dat de Vlaamse overheid i.s.m. de stad Antwerpen en het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen heeft uitgewerkt voor vermindering van de uitstoot aan fijn stof en NOx in (de haven en de stad) Antwerpen. In dit kader hebben het Havenbedrijf en de Maatschappij Linkerscheldeoever samen 500.000 euro vrijgemaakt voor bedrijven die de uitstoot van fijn stof (samen met NOx, SO2 en/of CO2 ) verminderen door te investeren in projecten rond milieuvriendelijke havenwerktuigen. De oproep richt zich naar nieuwe technologieën waarvan de haalbaarheid reeds werd aangetoond, maar die niet noodzakelijk wijd verspreid zijn op de leveranciersmarkt (TRL 7 t.e.m. TRL9).