De Bie Printing uit Duffel heeft de drukkerij Peeters and Peeters uit Mechelen overgenomen. “Peeters and Peeters Compleet Grafisch” bleef, naast haar gewone drukwerkactiviteiten, een specifieke klantengroep bedienen met letterpress (typo). Nu letterpress een nooit geziene revival kent, voelde zaakvoerder Bart De Bie van De Bie Printing aan dat hij kort op de bal moest spelen.
“Letterpress of typo duikt overal op en is weer helemaal hot. Al sinds 1922 drukt De Bie Printing volgens dit artisanale procedé. Door het drukformaat te vergroten naar 50×70 cm voor covers en mappen, affiches, brochures, firmakaarten of omslagen, vergroten we meteen ook de toekomst van letterpress”, zegt Bart De Bie.
Letterpress heeft als procedé een heel eigen artisanale look en feel. Het laat weer voelen wat echt drukwerk is. Met de vingertoppen kan men het reliëf van de letters in het ingedrukte papier voelen. Letterpress staat voor stielkennis en liefde. Echte tastbare meerwaarde. Drukwerk toont weer zijn eigen, sterk oorspronkelijke karakter.
De Bie Printing heeft de vaste overtuiging om van letterpress weer een gevestigde waarde te maken en daarmee uit te groeien tot marktleider in België.
De activiteiten van Peeters and Peeters worden overgebracht naar Duffel. Mark Peeters blijft nog een tijdlang aan de slag bij De Bie Printing en wordt in dit opzicht het aanspreekpunt voor de klanten van Peeters and Peeters binnen De Bie Printing. Frank Peeters blijft beschikbaar als consultant.
De Bie Printing heeft naast een nieuwe website overigens ook een nieuwe naam. In de internationale opstelling van het bedrijf leek het geraadzaam om van de nederlandstalige naam Drukkerij De Bie over te schakelen op De Bie Printing. “Wij waren al een hele tijd actief in het buitenland maar we gaan doelgericht verder in die richting. Het woord “drukkerij” zat in dit opzicht even moeilijk. Zeker voor onze Franse of Britse klanten.”‘
In de brede regio staat De Bie Printing vooral bekend voor zijn hoge kwaliteitsdrukwerk. Het afgeleverde product is net zo goed als perfecte foto’s, heet het. In de overname van Stockmans Kalenders met oa zijn B2B kalenders zagen Bart en broer Johan De Bie eerder al een diversificatiemogelijkheid die de groep mee vooruithelpt in het digitale tijdperk.
De Bie Printing werkt nagenoeg voor 60% voor communicatiebureaus. Het saldo van het orderboek gaat naar kleine firma’s, KMO’s en grote ondernemingen. De Bie Printing tekent voor een omzet van zowat 8 miljoen euro. De groep gaat voor 10 miljoen euro.