7,5% meer containers in haven van Antwerpen

OLYMPUS DIGITAL CAMERADe haven van Antwerpen heeft tijdens de eerste zes maanden van dit jaar 104,53 miljoen ton goederen behandeld. Dat is 6,4 procent meer dan tijdens dezelfde periode vorig jaar. Vooral de containertrafiek valt op, met een grote groei van 9,5 procent, tot 4,84 miljoen twintigvoetcontainers (TEU).

Het conventioneel stukgoed kende een gevoelige daling, zo maakte het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen bekend.

Het havenbedrijf noemt de stijging van de containertrafiek – in tonnen uitgedrukt ook een stijging van 7,5 procent tot 57,50 miljoen ton – indrukwekkend en ziet een impact van samenwerkingsverbanden. “De alliantievorming van verschillende belangrijke containerrederijen speelt duidelijk in het voordeel van Antwerpen. Dit kwam vooral tot uiting in de trafiek van en naar het Verre Oosten”, klinkt het.

Vanuit Rotterdam kwam vrijdag nog een signaal van containerbehandelaar ECT dat de economische dip in China de groei in de containertrafiek in het tweede kwartaal deed afvlakken, maar in Antwerpen wordt een dergelijk effect niet waargenomen. In de Scheldestad wordt ook een blijvende groei verwacht in het Deurganckdok, waar de containerbehandeling dit jaar al met 28,2 procent steeg. Een en ander zal ongetwijfeld gevolgen hebben voor de logistiek in en om de haven.

“We onderstrepen daarom nogmaals de noodzaak om tegen 2021 de eerste fase van nieuwe containerbehandelingscapaciteit voor de sluizen in gebruik te kunnen nemen”, stelt gedelegeerd bestuurder Eddy Bruyninckx.

Waar het roro-verkeer nog met 3,9 procent steeg tot 2,44 miljoen ton, daalde het aantal behandelde auto’s wel met 9,6 procent. het conventioneel stukgoed ging 3,9 procent achteruit, terwijl ijzer en staal er met 1,3 procent lichtjes op vooruitgingen. “De achteruitgang in het stukgoedsegment is toe te schrijven aan de teruggang in de conventionele behandeling van fruit en de toegenomen ‘containerisatie’ ervan”, stelt het havenbedrijf.