Chinezen willen voormalige site van Opel

opeltjeEr is een uitgesproken kandidaat opgedoken voor de Churchill Industrial Zone, de 96 hectare grote, voormalige Opelsite in de Antwerpse haven. De Antwerpse logistieke groep Zuidnatie wil er in samenwerking met een Chinese partner een project opzetten voor transport van consumentengoederen en voeding tussen Europa, Afrika en China.

Over de plannen, waaraan volgens Zuidnatie al een jaar wordt gewerkt, werd een intentieverklaring ondertekend met China Logistics. De plannen worden de komende maanden verder uitgewerkt. Zuidnatie hoopt op een doorbraak tegen het einde van het jaar.

“De bedoeling is om een project te ontwikkelen om Chinese goederen via Antwerpen binnen Europa te verdelen en ook de West-Afrikaanse markt te bedienen en vice versa, zodat West-Afrikaanse goederen via Antwerpen naar China gaan”, aldus gedelegeerd bestuurder van Zuidnatie Marcel Dubourg. De te behandelen goederen zijn volgens hem consumentengoederen en voedingsmiddelen.

Volgens Dubourg hebben de Chinese partners een voorkeur voor de Churchillzone, omdat die “waterconnectie heeft via onze breakbulkterminal (kaai 470, red.) aan het Churchilldok”.

Het is nog niet duidelijk of het Havenbedrijf akkoord zal gaan het met het schijnbaar veeleer logistieke karakter van het project. De haven zelf is voor de site immers op zoek naar maakindustrie, met hoge toegevoegde waarde. “Men zoekt inderdaad naar industriële activiteit, die men na twee, drie jaar nog niet heeft gevonden”, merkt Dubourg op. “Hier spreken we van een logistiek project, gekoppeld aan verdere ontwikkeling naar processing en value added services.” Volgens Dubourg houdt ‘processing’ het afwerken van goederen in voor verscheping.

De Zuidnatie-topman ziet alvast “zeer veel goodwill” bij de Antwerpse haven. “Persoonlijk verwacht ik een doorbraak, na het voorleggen van nieuwe plannen, tegen het einde van dit jaar.”

Eddy Bruyninckx, gedelegeerd bestuurder van het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen, kreeg toelichting bij de plannen. “Het is een drieledig plan, met logistieke activiteiten, ‘exhibition’ van Chinese producten of van producten van hier voor de Chinese markt, alsook processing”, stelt de havenbaas.

Bruyninckx benadrukt wel dat er voor de site nog steeds wordt gedacht aan industriële maakactiviteiten, al is volgens hem de ultieme benchmark “toegevoegde waarde”. Er wordt nu een werkgroep opgericht om het dossier verder te bekijken. “Ze kennen nu letterlijk de randvoorwaarden waaraan ze moeten voldoen en het is nu aan onze raad van bestuur om te oordelen of het project de moeite waard is”, vervolgt Bruyninckx. Volgens hem is het plan “zeker niet integraal maakindustrie”, maar hij deed geen uitspraken over het ‘maak’-aandeel.

De Churchillsite werd in oktober vorig jaar officieel aangeboden voor een concessie, nadat het Havenbedrijf na een juridische slag de gronden had kunnen terugkopen van Opel-producent General Motors. Begin mei van dit jaar klonk het nog dat de internationale marktbevraging met maximaal twee jaar werd verlengd, omdat er op dat moment nog geen geschikt voorstel werd gevonden.