Transportbedrijven zullen in de toekomst ongetwijfeld ook “drones” inzetten. Die vliegrobotten kunnen onvermoede marktmogelijkheden openen. Drones die pakjes ophalen in het magazijn en die op moeilijk bereikbare plaatsen bij de klant gaan afleveren zijn vandaag allicht nog toekomstmuziek maar de dromen kunnen snel werkelijkheid worden. Bij het Vlaams Instituut voor Logistiek (VIL) in Berchem is een project opgestart dat moet nagaan wat mogelijk wordt. Ondermeer DP World, ICO Terminals, Nova & Hesse-Noord Natie en Stevedoring werken mee aan het project.
Er wordt bekeken waar de technologie staat, welke toepassingen reeds bestaan en welke voorraad- en transportactiviteiten mogelijk zijn. Tevens wordt onderzocht wat zowel technisch als economisch haalbaar is.
“Een van de redenen waarom drones eerder in een magazijnomgeving of op ‘yards’ zullen worden gebruikt dan in het pakjesvervoer, is dat zij volledig op privédomein kunnen opereren. Er zijn dus veel minder wettelijke beperkingen,” aldus Tim Mais, die samen met Jan Merckx het VIL-project leidt.
In een eerste fase worden de toepassingsmogelijkheden van drones verkend, zowel op buitenterreinen als binnen het magazijn. “De potentiële functies zijn zeer gevarieerd. Drones uitgerust met camera’s kunnen bijvoorbeeld ingeschakeld worden voor klassieke inspectie- en beveiligingstaken op yards, of voor het controleren en inventariseren van containers. Maar ze kunnen evengoed snel kleine materialen naar een moeilijk te bereiken plaats van het terrein brengen,” legt Merckx uit.
Binnen het magazijn kunnen drones mogelijk ook ingezet worden, bijvoorbeeld om te helpen bij de inventarissen. Waarschijnlijk zijn er nog andere taken die ze kunnen uitvoeren. Daarom worden ook ‘best practices’ in binnen- en buitenland bekeken.
“Drones worden al gecommercialiseerd, de cameratechnologie bestaat. Het VIL wil dieper ingaan op de technische en economische haalbaarheid van de inzet van drones, en operationele en investeringskosten beter kunnen inschatten. Dit project biedt de kans om concreet te weten welke procesoptimalisaties kunnen bereikt worden en welke meerwaarde de drones kunnen bieden,” voegt Merckx hieraan toe.
Voor het testen heeft het VIL de KU Leuven onder de arm genomen, die met onder meer de VertiKUL al ervaring met drones heeft opgebouwd. Bij twee bedrijven wordt een praktijktest uitgevoerd. Daaruit moet blijken welke technologie nodig is om drones concreet in te schakelen en welke voordelen ze effectief kunnen opleveren voor de logistieke sector.
Bedrijven die reeds intekenden op dit project zijn: Colruyt, DP World, G4S, H.Essers, ICO terminals, Nova & Hesse-Noord Natie, Stevedoring, Sarens Group en Vervoer Verbessem.
De resultaten van het project ‘Drones in de Logistiek’ worden in december 2016 bekend gemaakt.