Aimé Van Hecke, voormalig CEO van Sanoma Media Belgium, neemt na een sabbatjaar de draad van het ondernemerschap weer volledig op. Samen met zijn echtgenote Bettina Geysen, gewezen VRT-directeur en huidig zaakvoerder van het videoproductiebedrijf Youtell, heeft hij youAntwerp gelanceerd. Het nieuwe media- en marketingbureau wil adverteerders en media-actoren helpen om de weg te vinden in een sterk en snel digitaliserend medialandschap.
Onder invloed van de digitalisering en nieuwe technologieën is de media-industrie de laatste jaren sterk gewijzigd. De veranderingen zijn het gevolg van schokkende bewegingen in het gedrag van de mediaconsument. Die gaat vandaag steeds vaker multimediaal. Ze luisteren of kijken waar en wanneer zij dat zelf willen en enkel nog naar content die hen echt kan boeien. 100 tv-kanalen en toch niets te beleven, … het is verleden tijd. Vandaag wordt er gekozen uit een overvloed aan content op eenvoudige aanvraag. Dit op een snel toenemend aantal kanalen, platformen en toestellen. En daarbij steeds meer online of mobiel.
Daarnaast hebben consumenten, dankzij de digitalisering, elkaar gevonden. Ze zijn steeds meer geconnecteerd. Ze zoeken in hun favoriete netwerken naar gesprekspartners op basis van gedeelde waarden, interesses of passies. Zo zijn er informatienetwerken ontstaan, maar ook netwerken waarin kennis wordt gedeeld, entertainmentnetwerken, sociale netwerken en professionele netwerken. Daardoor zijn Internet en mobiele media toonaangevend geworden. Dit niet alleen in termen van bereik of gebruiksfrequentie, maar ook wat betreft geloofwaardigheid en vertrouwen.
Zowel media-actoren (uitgevers, tv- en radiozenders, productiehuizen, distributeurs) als adverteerders moeten zich aan dit sterk gewijzigd media ecosysteem aanpassen. Traditionele mediaspelers moeten zich heruitvinden. Ook de marketing- en communicatiestrategieën van bedrijven, die tot nu toe adverteerders werden genoemd, zullen drastisch wijzigen. youAntwerp wil media-actoren én adverteerders gidsen in deze hedendaagse, geconnecteerde mediawereld.
Aimé Van Hecke, oprichter van youAntwerp: “Niemand kan zich nog beperken tot de eenvoud van een lineaire verzending van content. Traditionele media hebben de dwingende taak hun content te differentiëren en aan te passen aan de variëteit van up-to-date platformen wiens populariteit alsmaar toeneemt. Zij dienen daarbij de nieuwe mediagebruiken in acht te nemen om in de toekomst nog relevant te zijn”.
Bettina Geysen, zaakvoerder van Youtell en partner in youAntwerp: ”Dankzij de digitalisering kunnen bedrijven via nieuwe media rechtstreeks de dialoog aangaan met hun klanten. Daarmee leren zij beter dan ooit luisteren en hun doelpubliek te begrijpen. Creatieve content marketing methoden
vormen een uitstekende basis om voor merken contactstrategieën te ontwikkelen en cross mediale communicatiestromen op te zetten.”
youAntwerp wil voor zijn klanten als een pionier fungeren op het kruispunt tussen merken, media, marketing en technologie. Het bureau wordt gebouwd op de fundamenten van Bettina Geysen’s productiehuis, maar het maakt niet alleen meer content voor televisie, websites en sociale media. Aimé Va Hecke en Bettina Geysen helpen hun klanten voortaan ook bij de ontwikkeling van geïntegreerde online/offline marketingcampagnes. Bovendien biedt youAntwerp dienstverlening in business consulting, merkontwikkeling, productinnovatie en customer relations management in de gedigitaliseerde mediawereld.
Aimé Van Hecke en Bettina Geysen brengen een uitzonderlijke ervaring in de media- en marketingsector samen. Bettina heeft een carrière achter de rug van 18 jaar bij de openbare omroep van journalist en programmamaakster tot directeur van Canvas, Ketnet en oprichter van één. Met haar videproductiebedrijf Youtell, realiseerde ze al projecten voor onder andere Rockfon, Johnson and Johnson en het departement integrale jeugdhulp van de Vlaamse Gemeenschap.
Aimé Van Hecke deed ervaring op in consumentenonderzoek en werkte als uitgever bij Het Nieuwsblad en de Gentenaar. Vanaf 1991 gaf hij strategisch marketingadvies aan grote ondernemingen en marketing- en mediagroepen vanuit zijn consultancybedrijf Marketing Innovation Center. In die hoedanigheid adviseerde hij van 1996 tot 2003 de VRT over het programmabeleid voor TV1, Canvas en Ketnet. Van 2003 tot 2006 was hij algemeen directeur televisie bij de VRT om van 2007 tot 2013 Sanoma Magazines Belgium te leiden als CEO en voorzitter van het directiecomité.
youAntwerp wil vooral ook een genetwerkte organisatie zijn. Dat betekent dat het zich in de diverse domeinen van zijn service-keten kan omringen met gespecialiseerde partners, waarbij in functie van de concrete projecten beroep wordt gedaan op additionele kennis en expertise. youAntwerp neemt onder leiding van deze twee ervaren ondernemers alvast een vliegende start met projecten voor Alma (universiteitsrestaurants aan de KU Leuven) en Pink Ribbon.