Het Italiaanse woondesignmerk Colombini Casa is nog niet zo bekend in het Belgische straatbeeld maar hier komt verandering in. Het merk wil snel uitbreiden met franchisewinkels op toplocaties in onder andere Antwerpen, Brussel en Luik. In 5 jaar tijd moeten er zo 15 flagship stores van Colombini Casa zijn in ons land.
Colombini Casa staat voor Italiaans woondesign van topkwaliteit en biedt een waaier aan functionele keukens, elegante woonkamers, kleurrijke kinderkamers en sfeervolle slaapkamers. Klanten vinden in de winkels meubels van Italiaanse topkwaliteit tegen betaalbare prijzen. Daarnaast treft men er een opvallend gamma aan woonaccessoires aan: van bijzettafels in alle kleuren en vormen tot verlichting met een vintage of juist heel strakke moderne look, een uitgebreid gamma zitmeubilair en muurdecoratie, voor elk interieur en elk budget.
“Doordat alles bij Colombini Casa op maat wordt gemaakt, zijn de mogelijkheden op vlak van trends, materialen, onderdelen en technologieën eindeloos. Met meer dan vijf miljoen combinaties kunnen we voor elke klant en voor elk budget een creatief voorstel uitwerken dat perfect aanleunt bij zijn of haar smaak en specifieke woonbehoefte,” aldus Emanuel Colombini, managing director van Colombini Group.
De strategie van de onderneming bestaat eruit om via een Europees netwerk van eigen winkels de consumenten een totale inrichting van hun volledige huis – behalve badkamers – aan te bieden.
Emanuel Colombini: “Onze producten zijn al verkrijgbaar in meer dan 6.000 verkooppunten en 80 eigen winkels. Voor de nabije toekomst zetten we volop in op expansie via deze Colombini Casa-winkels waar we de mogelijkheid hebben om klanten onze volledige collectie te tonen. We zien namelijk dat klanten vaak bij ons langskomen voor de inrichting van meerdere kamers.”
De afgelopen maanden kwamen er al 6 winkels bij in onder andere Mexico, Bulgarije, Kazachstan, Griekenland, Zuid-Afrika en Namibië. Later dit jaar openen nog verkooppunten in steden zoals Peking, Shanghai, Moskou, Valencia en Dubai. Tegen het eind van dit jaar zal Colombini Group zo in 25 landen actief zijn. Opmerkelijk is dat de economische crisis de groep niet getekend heeft. Het marktaandeel van Colombini Casa ging er zelfs op alle markten – ook in zwaar getroffen landen als Italië, Griekenland en Spanje – op vooruit!
Naast de thuismarkt Italië, focust de groep voor de internationale expansie van haar retailverhaal vooral op België, Frankrijk, Spanje en Rusland.
In België heeft Colombini Casa vandaag al twee winkels. Eind 2013 gingen de deuren open van een eerste flagshipstore in Roeselare en exact een jaar later werd een winkel van 730 m² geopend in de Ghelamco Arena in Gent. Deze laatste is meteen de grootste van Europa. Beide winkels kennen van bij het begin veel succes en daarom lijkt het Colombini Casa realistisch om hier zeker nog 13 bijkomende winkels te openen en zo België volledig af te dekken.
Colombini Casa heeft franchisenemers heel wat te bieden. “Wij helpen onze partners bij het opstarten van hun zaak op 200 tot 500m². Zo voorzien wij onder andere in een permanente en uitgebreide training en krijgt de ondernemer steun op marketinggebied.” besluit Colombini.
In 1965 werd de Colombini Group opgericht in San Marino door de familie Colombini. Vandaag is de groep uitgegroeid tot een toonaangevende producent van Italiaans meubeldesign en een internationale speler met meer dan 80 eigen winkels wereldwijd en drie merken in de portefeuille (Colombini Casa, Febal Casa en Rossana). De leiding van het familiebedrijf is in handen van Ivo Colombini, voorzitter, en zijn neef Emanuel Colombini, de managing director van Colombini Group. De groep heeft momenteel 80 winkels in Europa en telt meer dan 900 medewerkers. Daarnaast beschikt Colombini Group over een productieoppervlakte van meer dan 250.000m². In 2014 haalde de Colombini Group een omzet van 160 miljoen euro (+5%). Voor dit jaar wordt opnieuw een stijging van 5% verwacht.