164 online winkels hebben zich aangemeld voor de Becommerce awards, 40% meer dan vorig jaar. Onder hen verscheidene toonaangevende Antwerpse bedrijven. De kwaliteit van de cases t.o.v. voorgaande jaren is merkwaardig. De BeCommerce Awards uitreiking vindt vandaag plaats in het Koloniënpaleis van Tervuren.
Er werden verscheidene nieuwe awards gelanceerd zoals de Omni-Channel, Schoenen en Innovation. Omni-Channel werd toegevoegd omdat bijna elke retailer nu ook online verkoopt, de categorie schoenen werd ontwikkeld op aanvraag van enkele fashionspelers. Innovation is bedoeld als bevordering van vernieuwing binnen e-commerce.
BeCommerce kent verder awards toe aan Beste Startende Webwinkel, Beste Start-up Startende Webwinkel, Beste Mobiele Webwinkel, Beste Milieuvriendelijke Webwinkel, Beste Cross-Border Webwinkel, Beste Omni-Channel Webwinkel en ten slotte de Innovation Award aan de meest innovatieve webshop supplier.
Naast deze vakprijzen kunnen de consumenten hun stem uitbrengen op hun favoriete webwinkel in 13 verschillende categorieën, de publieksawards.
De inzendingen werden beoordeeld door een vakjury, onder leiding van Durk Jan de Bruin, Mobile Commerce Specialist. De jury 2015 bestaat uit hoofdredacteuren, bekende vakgenoten en deskundigen die direct of indirect betrokken zijn bij de Belgische thuiswinkelbranche.
In de verschillende categorieën werden de inzendingen geselecteerd en beoordeeld volgens op voorhand vastgelegde criteria.
* Beste Startende Webwinkel van België
Hiervoor komen webwinkels in aanmerking van bestaande retailketens die minder dan twee jaar geleden op de Belgische e-commerce markt zijn begonnen. De genomineerden zijn Inno, Planet Parfum en Wink
*Beste Start-up Startende Webwinkel
Het gaat hier om webwinkels die minder dan twee jaar geleden enkel op de Belgische e-commerce markt zijn begonnen vanuit hun zolder of kelder. De genomineerden zijn Bmini, Deeleenkoe en Tyreset
* Beste Mobiele Webwinkel van België
Een toenemend aantal bij BeCommerce aangesloten bedrijven speelt hierop in door hun websites “mobielvriendelijk” te maken. De tablets en smartphones zijn dus niet meer weg te denken in het dagelijkse leven. De genomineerden zijn Pizza.be, Vente-exclusive.com en Yves Rocher
* Beste Cross Border Webwinkel van België
Om in aanmerking te komen voor deze award moeten e-retailers in minstens 2 andere Europese landen zaken doen, de webshops moeten ontwikkeld zijn in de taal van het land waar ze zaken doen, de webshops moeten in Europa gesitueerd zijn, een strategie voeren om meerdere markten in Europa te veroveren. De genomineerden zijn NewPharma, Vente-exclusive.com en Ya-Too.com
* Meest milieuvriendelijke Webwinkel.
Deze prijs is bedoeld als reactie op het groeiende respect voor het milieu. De criteria voor de recycling van de carbon footprint van producten en transport, evenals het rendement van de producten, zijn hier te vinden. De genomineerden zijn Bel&Bo, Inno en Yves Rocher
* Beste Omni-Channel Webwinkel
Deze prijs wordt toegekend aan de webwinkel die het beste “click & brick” combineert, dus zowel erg actief is in retail als online verkoop. Lensonline, Mediamarkt en Veritas
* Beste innovatieve webwinkel leverancier.
Deze prijs is bedoeld voor de beste innovatieve toeleverancier of dienstverlener voor webwinkels in België. Het gaat hierover de meest doorbrekende innovatie om e-commerce nog meer in de lift te zetten. De genomineerden: KBC, Post NL en Worldline
* Beste Webwinkel
De webwinkel die de hoogste resultaten behaalt voor de publieksprijs en de vakjuryprijs, zal eveneens tot beste Belgische consumentenwebwinkel worden uitgeroepen. Om daaraan te kunnen deelnemen, moet de webwinkel minstens 2 jaar bestaan en een aanzienlijke vooruitgang geboekt hebben in de periode 2014/2015. De beste webwinkel van België zal BeCommerce vertegenwoordigen op de Europese E-Commerce Awards die zullen worden uitgereikt tijdens de wereldtop inzake elektronische handel (Global E-Commerce Summit) in Barcelona van 8 tot 10 juni 2015.
Patricia Ceysens, voorzitter van Becommerce: “We vieren onze tiende verjaardag met een recordstijging van 40% ten opzichte van vorig jaar. Dit cijfer geeft duidelijk weer dat de e-commerce markt in België in bloei staat.”