CMB nog steeds in woelig water

cmbtjeDe storm is voor CMB nog altijd niet gaan liggen. De Antwerpse scheepvaartgroep incasseerde tijdens het eerste kwartaal opnieuw een verlies van liefst 39 miljoen euro. De prijzen voor het vervoer van droge bulk zitten op een historisch dieptepunt, heet het aan de de Gerlachekaai.

CMB, de trots van de Antwerpse scheepvaartwereld heeft het biezonder moeilijk. De scherpe daling van de grondstoffenprijzen en de terugval van de Chinese kolentransporten zorgen ervoor dat het bedrijf via Bocimar opgezadeld blijft met negatieve cijfers. De omzet daalde tijdens het eerste kwartaal van 122 miljoen dollar naar 108 miljoen dollar. Het verlies werd verder uitgediept van 3 miljoen dollar tot 39 miljoen dollar. Ook het bedrijfsresultaat zat met 32 miljoen dollar in het rood.

In het licht van die ontwikkelingen heeft het management er alles op gezet om de cashpositie van het bedrijf te verbeteren. Dit door de verkoop van activa en de herfinanciering van verscheidene schepen. Op die manier staat er 200 miljoen dollar extra aan liquiditeiten op de balans.

Ondertussen moet erop gehoopt wordt dat de markt voor droge bulk in de komende maanden geleidelijk aan zal herstellen. De verschrotting van oudere schepen, het uitstel voor de bouw van  nieuwe schepen en de vertraagde levering van reeds half afgewerkte schepen moet de prijzendruk verlagen.

ASL Aviation, de luchtvaartmaatschappij van de groep doet het ondertussen wél nog altijd redelijk goed. ASL droeg alvast positief bij tot de resultatencijfers.

Opmerkelijk: CMB investeert samen met een private equity fonds in zogenaamde midsize containerschepen van 3 tot 7000 TEU.