De restaurantketen Colmar heeft een flinke rebranding achter de rug. De vestiging in Aartselaar werd daartoe als proefcenter gebruikt. Toen die verjongingskuur na zes maanden een écht succes bleek is de machine in gang gezet om de hele keten een opfrisbeurt te geven. Ook de spinnenkop, de Colmar Wezenberg in Antwerpen kreeg een beurt. De operatie is sindsdien nagenoeg afgerond. De Colmar is vandaag weer een winstgevend bedrijf met gezonde financiële marges.
Iedereen kent de Colmar. Niet alleen de studenten. Nogal wat mensen gaan er geregeld een hapje eten. Niet alleen omdat het er relatief goedkoop is. Ook omdat de kwaliteit van de menu’s hoog aangeschreven staat. Sinds de rebranding loopt het bedrijf beter dan ooit. Het aantal bezoekers nam toe met liefst 15%.
De keten is al vele jaren in handen van de familie Dossche. Vader Dossche runde een veevoederbedrijf en om te diversifiëren in zijn activa nam hij de restaurantketen in de jaren zestig over. De veevoederfabrieken werden sindsdien verkocht aan concurrent Versele-Laga maar Colmar bleef bij de familie. Dochter Anne Dossche heeft sinds enkele jaren het initiatief in handen.
In een breed gesprek met de krant De Tijd tekende Anne Dossche enkele tijd terug de toekomstperspectieven uit van de restaurantketen. Met negen vestigingen in België en 17 in Frankrijk (Crocodile) is de laatste jaren vooral in Frankrijk geïnvesteerd. Frankrijk tekent nu voor nagenoeg 60% van de omzet van de groep. In België wordt geëxperimenteerd met enkele nieuwe formules. Zo het Fritkot. Bernie’s Gourmet Burger…
Ondertussen wordt effectief nog altijd uitgekeken naar eventuele nieuwe locaties, stelt Anne Dossche in De Tijd. De hoge loonlasten wegen in België evenwel negatief door. Die liggen zeker 20% hoger dan in Frankrijk.
De dagdagelijkse leiding over de keten is vandaag in handen van Bernard Sironval. Die kwam van de keten Exki.