Pelican Rouge heeft onlangs een hippe koffiebar geopend op het Antwerpse Eilandje. Daarmee heeft het hedrijf zijn heroriëntatie ingezet. Pelican Rouge wil zichzelf in de toekomst meer als een koffiebedrijf zien in plaats van als een installateur van koffie-automaten.
Pelican Rouge heeft alles te maken met Antwerpen. De Roode Pelikaan van vroeger is vandaag een internationaal concern geworden maar het bedrijf heeft nog altijd veel respect voor zijn historische wortels. De naamsverandering van het Nederlandse Roode Pelikaan naar het Engelse Pelican Rouge is in eerste instantie ingegeven door de ambitie om het Antwerpse koffiebedrijf van vroeger verder om te bouwen tot een multinationale groep. Waarbij de enkele tijd terug nieuw aangetreden topman, de Tienenaar Alain Beyens de onderneming weer sterker in de oorspronkelijke koffiemarkt wil integreren.
Pelican Rouge was onder de merknaam Autobar in de afgelopen jaren ook in België uitgegroeid tot een installateur van koffie-automaten in bedrijven, instellingen en winkels. Daarbij werd weliswaar een unieke marktpositie opgebouwd maar het geloof in de authenticiteit van het merk heeft de concernleiding nu opnieuw in de richting van de koffie gedreven. Bovendien lijkt de alles bijeen toch vrij beperkte marktpositie van Pelican Rouge als automatenleverancier, hooguit 10% een té beperkte basis om alleen in die richting verder te gaan.
In een breed uitgewerkt interview met de krant De Tijd heeft Alain Beyens alvast aangegeven dat “het de bedoeling is om het historisch erfgoed van de Roode Pelikaan in de toekomst beter te benutten. Wij willen ons nu weer meer als koffieproducent profileren terwijl de automaten dan dienen om die koffie aan de man te brengen.”
“Koffie is in alle opzichten onze focus,” zei Beyens tot De Tijd. “Het feit dat wij een eigen merk en een eigen branderij hebben levert ons ook een competitief voordeel op en dat willen wij ten volle benutten. België is vandaag het enige land waar wij met onze koffie al vrij succesvol zijn in de horeca. Wij willen dat model, de combinatie van koffie en de automaten nu ook uitrollen in andere landen.”
De opening van een koffiebar op het Eilandje zit mee in dat perspectief. Het gaat erom de merkbeleving bij de consumenten te vergroten. In de komende maanden worden nog twee identieke initiatieven genomen in het buitenland. In functie van de resultaten die in die drie bars gerealiseerd worden zal het concept verder uitgebreid worden.
Pelican Rouge is vandaag vanuit de Nederlandse hoofdzetel in Dordrecht als concern actief in liefst 11 West-Europese landen en tekende verleden jaar voor een omzet van 730 miljoen euro. Het concern stelt 5000 mensen tewerk waarvan ook 120 in de vestiging van Aartselaar. In Dordrecht draait overigens ook de branderij van het concern.
De groep wordt vandaag gecontroleerd door een 60-tal voornamelijk Britse hedgefondsen en investeerders. Die willen op termijn het rendement op hun investering cashen. Beyens sluit niet uit dat dit eventueel via een beursgang kan gebeuren. Vandaag is die discussie echter niet aan de orde.