Jean Sur Mer maakte de foodtruck populair

merJe hebt er ongetwijfeld ooit al eens een lekkere hap gegeten. Foodtrucks zijn in dit Bourgondische landje nu eenmaal ontzettend populair aan het worden. Jan Kegels was met Jean sur Mer een van de eersten om van een gammele caravan een restaurant op wielen te maken. Foodtruckfestivals als Barrio Cantina, Camping Gourmet, Food Farm Fiësta e.a. trekken dan ook ontzettend veel volk. Omdat de vraag zo groot is heeft Jan Kegels zijn vloot in Merksem uitgebreid met een derde foodtruck.

“Foodtrucks zijn volgens mij een blijvende trend,” zegt Jan Kegels. “Afgelopen zomer merkte ik al dat heel wat koppels die trouwen kiezen voor een foodtruck huwelijk met streetfood van aperitief tot dessert. Aan de aanvragen merk ik dat er alleen maar meer interesse komt voor foodtrucks.”

In Vlaanderen is Jean sur Mer één van de pioniers in het vak. In 2010 begon Jan Kegels zijn Original Seafood catering bedrijf Jean sur Mer. Met een caravan uit 1974 trok hij van privéfeest naar festival, om er seizoensgebonden en uiterst verse authentieke visgerechten te serveren. Het retrokraampje van Jean sur Mer werd een hit.

In september 2013 breidde Jean sur Mer uit met een oude ambulance uit het leger, een Mercedes 508 uit 1987.

Ondertussen is Jan Kegels een derde oude bus gaan halen. Ditmaal in Nederland. Maar opnieuw een Mercedes. Net zoals bij de vorige truck zal ook de allernieuwste helemaal gestript worden en omgebouwd tot een volwaardige mobiele keuken met bakplaat, friteuses, gaspit, koelingen, salamanderoven, enz.

Foodtrucks zijn de perfecte gelegenheid voor jonge ondernemers om te experimenteren en om hun kookkunsten te tonen. Het is bovendien een manier om bijna risicoloos hun product uit te testen op de markt. Met zijn foodtrucks bezoekt Jean sur Mer foodtruckfestivals, kerstmarkten en andere evenementen, maar je kan hem ook inhuren voor privéfeesten zoals doopfeesten, lentefeesten, huwelijken,… “Vooral de vrijheid spreekt me aan in mijn job. Ik hang niet vast aan één locatie, maar plant mijn truck neer waar ik wil. Ik blijf bovendien gespaard van de hoge kosten die een restaurant met zich meebrengen.”

Met een foodtruck kan je in het oog springen, het is iets unieks. Maar je moet wel creatief zijn en een verhaal hebben. Zo is bij Jan zijn passie voor de zee al heel vroeg ontstaan. Jan Kegels: “Ik kon amper lopen en was al verknocht aan de zee en vissen. Als jonge knaap schepte ik garnalen uit de plassen aan de Noordzee, later kocht ik een vislijn en nu heb ik mijn eigen boot in Nieuwpoort en vaar ik zo vaak mogelijk uit om te vissen op zeebaars, tong, wijting, makreel,… Zolang het maar duurzame vis is. Momenteel is het quotum voor sportvissers 15 kg zeebaars of 15 kg kabeljauw. Er is sprake om dit voor de zeebaars nog drastisch te verlagen. Geen nood, er zijn zoveel andere lekkernijen in de Noordzee die nog niet kapot gevangen zijn.”

Iedere foodtruck heeft zijn eigen specialiteit. Zo zijn er foodtrucks die taco’s verkopen, Thaise gerechten, wraps, burgers, bagels, biologische frieten, smoothies, vegetarisch curries, noem maar op. Jan serveert enkel lekkers uit de zee. Op zijn menu vind je streetfood zoals fishburgers, garnaalkroketten, karakollen, maatjes,… Maar Jan bereidt ook meer verfijnde gerechten zoals vissoep, pasta vongole, mosselen, ceviche, maar ook op het vel gebakken seizoensvis met seizoensgroenten, noordzeetongrolletjes met noordzeegarnaal, tomaat, puree en ostendaisesaus.

De specialiteit van Jean sur Mer is kibbeling (krokant gebakken witvis) met remouladesaus. Alle gerechten worden vanuit de hyper-uitgeruste truck in het zicht van Jan’s klanten bereid. “Ik werk enkel met seizoensgebonden producten, seizoenen spelen namelijk een belangrijke rol in de kwaliteit van vis. Zo heb je typische zomervissen zoals makreel en tong en wintervissen zoals schar en wijting. Mosselen en oesters zijn bijvoorbeeld op hun best vanaf september, dus verkoop ik ze niet tijdens de zomermaanden. Klanten kunnen bij mij ook terecht voor het samenstellen van een menu op maat.”