Het Antwerpse autodeelbedrijf Tapazz is een van de finalisten van de ‘2015 Eurostar Ashden Award for Sustainable Travel’. Voor het vierde jaar op rij bekronen de Ashden Awards reisprojecten die een pioniersrol opnemen. Ze zetten mensen aan om op een meer duurzame manier te reizen en doen zo de levenskwaliteit toenemen terwijl ze files, vervuiling en de CO2-uitstoot verminderen.
Tapazz werd samen met drie andere initiatieven uit België, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk gekozen. Na een streng beoordelingsproces kiest de jury uiteindelijk twee winnaars die tijdens een speciale ceremonie in de ‘Royal Geographical Society’ in Londen op 11 juni 2015 bekroond worden.
Tapazz is een coöperatieve vennootschap rond particulier autodelen. Het biedt een online-platform voor particuliere bestuurders om hun eigen auto te verhuren of net een auto van iemand anders te huren. Dankzij deze nieuwe vorm van autodelen zijn er minder auto’s nodig om meer mensen te bedienen; zo vervangt een gedeelde auto twaalf andere auto’s. Voordien stelden autodeelbedrijven hun eigen auto’s ter beschikking. Tapazz riep een speciale polis in het leven die ervoor zorgt dat de auto steeds verzekerd is wanneer deze via het Tapazz-platform verhuurd wordt.
“Het autodelen hip en toegankelijk maken voor iedereen, dat is de ambitie van Tapazz”, zegt Maarten Kooiman, medeoprichter van Tapazz. “Personenwagens worden gemiddeld maar twee uur per dag gebruikt. Als één gedeelde auto twaalf auto’s vervangt, dan heb je niet alleen twaalf keer minder parkeerplaatsen nodig maar je moet ook elf auto’s minder produceren.”
Voor het vierde jaar op rij bekronen de Ashden Awards reisprojecten die een pioniersrol opnemen in België, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Ze zetten mensen aan om op een meer duurzame manier te reizen en doen zo de levenskwaliteit toenemen terwijl ze files, vervuiling en de CO2-uitstoot verminderen.
Bovenop het prijzengeld vallen winnaars ook nog allerlei andere voordelen ten deel. Zo krijgen ze een platform aangeboden om hun werk te promoten, wordt een korte film gemaakt die toont hoe het project aan duurzaam reizen bijdraagt, worden de winnaars voorgesteld aan beleidsmakers en potentiële investeerders en krijgen ze toegang tot het prestigieuze netwerk van de Ashden alumni.
De andere finalisten die door een panel van duurzaamheidsexperten verkozen werden, zijn:
* het Provinciebestuur West-Vlaanderen. Het provinciebestuur van West-Vlaanderen lanceerde afgelopen jaar Testkaravaan, een campagne die duurzaam woon-werkverkeer stimuleert bij werknemers van lokale bedrijven.
* Les Bôites à Vélo als een uniek Frans collectief van 21 bedrijven, gevestigd in Nantes. In 2013 besliste het bedrijf om niet langer bestelwagens te gebruiken om leveringen aan huis te brengen, maar te kiezen voor een milieuvriendelijk alternatief, namelijk een bakfiets.
* Het Britse Reading Buses maakt van busreizen een groener alternatief. Bijna 40% van zijn vloot is milieuvriendelijk met 20% aangestuurd door bio methaangas.
De ‘Eurostar Eurostar Ashden Awards for Sustainable Travel’ maakt deel uit van het Groene Reis-programma dat Eurostar in het leven geroepen heeft om de impact die het bedrijf heeft op het milieu te verkleinen en om mensen aan te sporen over te schakelen naar meer duurzame vervoersmiddelen. Sinds 2007 heeft het Groene Reis-programma van Eurostar veel vooruitgang geboekt in een tienpuntenplan dat als doelstelling heeft om de consumptie te verlagen, een verantwoorde keuze van leveranciers te maken en de CO₂-uitstoot per reiziger met 15% te doen dalen. Eurostar is de HST-operator die Brussel, Rijsel, Calais en Parijs met London St Pancras International, Ebbsfleet International en Ashford International verbindt.