Milcobel Groeigazelle grote bedrijven

milcobelDe zuivelcoöperatieve Milcobel Zuivel uit Kallo is door het financieel-economisch weekblad Trends geselecteerd als de Oost-Vlaamse Groeigazelle. De Trends Gazellen worden aangeduid op basis van hun snelle expansie over de afgelopen vijf jaar. Milcobel Zuivel, het vroegere Belgomilk heeft in de afgelopen maanden zijn strategie hertekend. De dochters Ysco (ijs) en Dupont (kaas) behielden hun naam maar Inza (Melk) en Belgomilk (kaas, melkpoeder, room en boter) kwamen bijeen onder de vlag van Milcobel Zuivel.

Die nieuwe strategie is erop gericht voor meer risicospreiding in de activiteiten te zorgen. Volgens Eddy Leloup, de directeur coöperatiezaken is de volatiliteit in de zuivelsector heel groot. Het kwam er daarom op aan het aanbod ruimer te spreiden.

Milcobel investeert in dit opzicht ook in Kallo in een nieuwe poederfabriek. Het gaat om een project van 80 miljoen euro. Eerder werden twee nieuwe kaasfabrieken gebouwd.

De groep realiseerde in 2013 een omzet van 567 miljoen euro en stelt 600 mensen tewerk.

Trends selecteert zijn Gezellen uit de bekende Trends Top 100.000 en rangschikt de ondernemingen per provincie volgens omzetgroei, personeelsbestand en kasstroom. De cijfers worden vergeleken over een periode van vijf jaar. 2013 wordt in dit opzicht bekeken in functie van 2009. Er zijn wél vijf minimumvoorwaarden: het bedrijf moet minstens vijf jaar oud zijn en in 2013 zeker 20 personeelsleden op de payroll hebben.De groei van de omzet, het personeelsbestand en de kasstroom worden zowel in absolute als in procentuele cijfers bekeken. De zes scores worden opgeteld. Hoe kleiner de totaalscore, hoe hoger de eindrangschikking.

De selectie van de Gazellen gebeurt voor de vijf Vlaamse provincies en Brussel. Er zijn ook categoriën Grote en Kleine Gazellen. Na de publicatie van alle provinciale resultaten worden alle cijfers nogmaals bijeengegooid om tot een Vlaamse winnaar te komen.