De Vlaamse regering heeft een grootschalige studie besteld over de mogelijke tracés voor de heractivering van de IJzeren Rijn, de historische spoorverbinding tussen de Antwerpse haven en het Duitse Ruhrgebied via Belgisch en Nederlands Limburg. Het gaat om een lijn tussen Antwerpen, Weert, Roermond en Duisburg. ‘Het is maar een kleine doorbraak, maar elke kleine stap vooruit in dit dossier is er eentje,’ reageert Stephan Vanfraechem, directeur Alfaport.
Volgens minister voor Mobiliteit Ben Weyts hebben alle partijen zich akkoord verklaard om samen geld te pompen in een studie naar de drie tracés die op tafel liggen. “Alle betrokkenen willen dit historisch dossier uit het slop halen. Omdat Vlaanderen de leiding heeft zal ik de studie uitbesteden en heb ik ze aangemeld bij de Europese Commissie. Als we hun steun krijgen kunnen we er een Europees verhaal van maken,” aldus Weyts in een interview. De betrokken partijen zijn Vlaanderen, Nederland en Duitsland.
Volgens Weyts gaat het om een doorbraak. “Zo’n studie is nog nooit gebeurd. Het is een opsteker dat iedereen daarin wil participeren. Daarbij is niet enkel het engagement maar vooral ook de financiële input een belangrijk signaal. Dat alle betrokkenen er geld in steken geeft aan dat het deze keer menens is.”
Binnen het Routeplan 2020 van Voka Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland wordt de IJzeren Rijn zowel in de cluster Mobiliteit als in de cluster Haven en Logistiek naar voor geschoven als cruciaal voor de concurrentiepositie van Antwerpen. Het traject is meer dan 50 kilometer of een kwart korter dan de Montzenlijn die nu wordt gebruikt.
‘De IJzeren Rijn blijft voor ons een zeer belangrijk dossier voor de toegankelijkheid van onze haven met het hinterland,’ legt Stephan Vanfraechem uit in een gesprek met de website van Voka. ‘Wij hopen dat de studie die nu besteld wordt, zal bijdragen aan de opbouw van een breed maatschappelijk draagvlak voor het project,’ stelt de directeur van Alfaport. ‘Dit is natuurlijk maar een kleine stap, maar het is er wel eentje in een dossier dat al jarenlang compleet vastzit.’
De IJzeren Rijn heeft meerdere voordelen ten opzichte van de huidige Montzenlijn: ‘Niet alleen is het traject bijna een vierde korter dan het traject via de Montzenlijn maar bovendien kunnen de treinen door het vlakkere traject tot 2.000 ton (in plaats van 1.120 ton) vervoeren. Hiermee vormt het treinvervoer een goede aanvulling op het wegvervoer richting Ruhrgebied,’ besluit Stephan Vanfraechem.