Euronav maakt nog steeds geen winst. De Antwerpse tankerrederij keek ook verleden jaar tegen een verlies op van 45,7 miljoen dollar. Toch zit er beterschap in de cijfers. Tijdens het afgesloten vierde kwartaal was het verlies beperkt tot 3,9 miljoen dollar.
Marc Saverys bouwde Euronav in de afgelopen jaren uit tot de tweede grootste tankerrederij van de wereld. De overname van een aantal supertankers van Maersk positioneerde Euronav sterker op de internationale markt. De rederij runt vandaag liefst 52 tankers.
De tankervaart heeft het nog altijd niet makkelijk. Dat heeft voor een stuk te maken met de aanhoudende onzekerheden op de oliemarkt. De snelle prijsschommelingen voor crude zorgen voor onzekerheid. De tankers dienen hun vaartsnelheid aan te passen aan de koersnoteringen. De rederijen dienen ervoor te zorgen dat de tankers precies op tijd aanleggen bij de onderscheiden raffinaderijen.
Met een omzet over 2014 van liefst 473 miljoen dollar is Euronav ondertussen minstens een kwart groter geworden dan het jaar ervoor. Dit neemt niet weg dat de rentabiliteitscijfers nog altijd negatief zijn. Het bedrijfsresultaat klom met 11 miljoen dollar weliswaar voorzichtig uit het rood doch het verliescijfer van 45,7 miljoen dollar weegt op de activiteiten. Een en ander heeft anderzijds vooral te maken met de vervroegde terugbetaling van een obligatielening. Op termijn liggen de perspectieven dus wél breed open.
Marc Saverys en zijn zuster Virginie hebben samen 17% van het aandelenkapitaal in Euronav in handen.