Shortsea shipping blijft sterk groeien. De tonnage van het vorige recordjaar 2013 werd in 2014 van de tabellen geveegd met bijna 6 miljoen ton meer behandelde cargo. Shortsea shipping behelst alle vervoer te water, zowel van goederen als passagiers, over een traject dat gedeeltelijk op zee ligt en waarbij de oceaan niet wordt gekruist. In het bijzonder gaat het om de vaart langs de Europese kusten.
Volgens Shortsea Shipping Vlaanderen steeg de shortsea trafiek in de Vlaamse havens tot 142.860.448 ton. Dit is 4% meer dan het jaar ervoor. Het aandeel van het shortsea transport tegenover de globale trafiek in de Vlaamse havens bedroeg daardoor 53,13%. Met 94.117.446 ton shortsea lading heeft Antwerpen het grootste pakket. Er was een sterke stijging t.o.v. 2013 met 5.104.110 ton (+ 5.7%)
Het % shortsea t.o.v. de totaal behandelde lading (shortsea én deepsea) verschilt uiteraard van haven tot haven. Oostende scoort bijna 100%. Antwerpen heeft als meer in het hinterland gelegen haven 47.3% shortsea lading. Gent en Zeebrugge halen respectievelijk 67.5 % en 70.2%.
Het promotiebureau heeft statistieken over de shortsea cijfers verzameld vanaf 1999: sinds dat jaar vertoont de evolutie een forse groei van 61,38%, van 88.5 naar 142.9 miljoen ton. Deze fikse stijging toont aan dat shortsea een duurzaam en sterk geïntegreerd onderdeel van de globale co-modale of synchro-modale Europese transportketen is geworden.
Shortsea op de kanalen en binnenwateren (zee-rivier) vertoonde twee facetten. Op het Zeekanaal Brussel-Schelde werden 1.063.229 ton shortsea goederen vervoerd (een stijging van 187.095 ton of 21,35% t.o.v. 2013). Voor het Albertkanaal werden 277.457 tonnen genoteerd (een daling van 22.695 ton of -7.56% t.o.v. 2013). Opvallend is dat 83,32% op het Zeekanaal import lading is. Op het Albertkanaal is
59% export cargo.