De Charlier-Brabo Group heeft een feesteling in huis. Het Italiaans tomatenmerk Elvea viert zijn 130ste verjaardag. De Charlier-Brabo Group is de exclusieve verdeler van Elvea en deelt meteen mee in de feestvreugde. Het bedrijf uit Aartselaar organiseert daarom verscheidene wedstrijden waarmee de klantenbinding rond het product nog versterkt kan worden. Zo worden de fans van Elvea ertoe uitgenodigd om een selfie te maken van het moment waarop een zelfgemaakt menu met een Elvea-product soldaat gemaakt wordt.
Elvea is een internationaal bekende merknaam. Het verhaal van de tomatenproducent begon al in 1885 toen de Italiaanse broers Vitelli uitweken naar Amerika. Ze misten er al gauw hun Italiaanse gerechten en organiseerden daarom de import van conserven uit Italië. Een van de broers ging daarom terug naar Italië en zette er in 1919 een kleine fabriek op. Elvea werd kort daarop ook gelanceerd in België.
Elvea staat vandaag bekend als de aanbieder van tomaten in blik, in hele tomaten, gearomatiseerde tomaten, gezeefd of gepureerd. Het bedrijf heeft al die jaren zwaar geïnvesteerd in de verdere innovatie van zijn productaanbod. Zo oa. in de lancering van een eigen pizza a casa, een basissaus voor pizza’s. De Charlier-Brabo Group heeft de merknaam al die jaren mee uitgedragen.
De Charlier-Brabo Group houdt in dit opzicht een rechtlijnige koers aan. Het bedrijf is de exclusieve distritubeur van nog meer bekende merken zoals Bonner (droge pruimen), Dole (ananas) Chatka (krabproducten) en vele andere labels. “Wij volgen doelbewust een low cost filosofie. Wij pakken niet uit met grote en dure slogans”, zegt marketing directeur Christophe Janssens.
De Charlier-Brabo Group is gegroeid uit de activiteiten van stichter Georges Charlier die in 1985 een aantal kleinere entiteiten fuseerde tot één groep. Georges Charlier werkte zich op tot distributeur in de voedingssector en spitste zich steevast toe op exclusieve merken waar hij marktleider wilde mee worden. Neef Raymond Charlier zet het bedrijf inmiddels verder en volgt in dit opzicht zorgvuldig de uitgestippelde lijnen van zijn oom.
Met een omzet van pakweg 75 miljoen euro en 65 personeelsleden heeft het bedrijf zich ondertussen stevig gepositioneerd op de markt. De divisie food tekent zich met 72 miljoen euro sterk af ten aanzien van de non-food die voornamelijk verkoopautomaten voor bv. snoep, nepjuwelen, kauwgum en gadgets distribueert. “Wij hebben enkele tijd geleden nog de firma Bisschops-Verachtert uit Wilrijk overgenomen en zowel de activiteiten als het personeel geïntegreerd in de groep.” Bisschops-Verachtert was oa. de distributeur van het groenteconserven merk Avila, GoTan en Target. Die overname gaf Charlier-Brabo een flinke opstoot.
In Aartselaar is geen productie gelokaliseerd. Het gaat de groep enkel om distributie-activiteiten vanuit de eigen magazijnen die 20.000 vierkante meter beslaan.