De Great White Fleet dirigeert zijn fruitschepen voortaan naar Vlissingen in plaats van naar Antwerpen. De Scheldehaven verliest op die manier 170.000 ton aan bananen van het merk Chiquita. Het Amerikaanse bananenmerk Chiquita werd onlangs overgenomen door de Braziliaanse groep Cutrale. De Brazilianen varen al veel langer op Nederland en centraliseren hun bananentrafiek meteen ook in Vlissingen.
Voor de Belgian New Fruit Wharf (BNFW) komt het verlies uiteraard hard aan. Dit neemt niet weg dat de 170.000 ton van Chiquita hoe dan ook tot de kleinere fruitvolumes van BNFW behoort. Gehoopt mag dan ook dat het bedrijf het verlies van die trafiek op termijn zal kunnen compenseren. Overigens heet het volgens de nieuwsbrief Flows nu al dat de Ecuadorian Line zijn trafiek aan bananen van het merk Bonita binnen afzienbare tijd opnieuw via Antwerpen zou laten lopen.
Dit neemt niet weg dat de opgang van Vlissingen in de concurrentieslag met Antwerpen de laatste jaren onmiskenbaar is. De Nederlandse haven kan zich aan de monding van de Schelde steeds beter positioneren en heeft al verscheidene nieuwe lijnen binnengehaald. Zoöok Seatrade dat bij Continental Stevedoring in een wekelijkse lijndienst zo’n 100.000 bananen laat behandelen.
BNFW maakt deel uit van de groep Sea-invest en heeft al die jaren zwaar geïnvesteerd in zijn moderne en efficiënt geautomatiseerde terminals in Antwerpen, Zeebrugge en Gent. Het bedrijf verwerkt vooral bananen, meloenen, exotische vruchten. BNFW verwerkt overigens ook stukgoed en containers.