Zelf midden op het podium staan op Tomorrowland en de act van de Foo Fighters meemaken. Alsof je mee staat te zingen. Niets lijkt nog onmogelijk. Met de zogenaamde virtuele realiteitsbeelden van de startup Vyuu zullen we videocontent binnenkort helemaal anders beleven. Het Antwerpse bedrijf van Guillaume de Sadeleer zet er alles op om klaar te zijn wanneer de nieuwe technologie doorbreekt.
Het gaat erom dat je met video alles bijeen een vrij beperkte ervaring meemaakt. Het is statisch materiaal dat vanuit één bepaalde hoek gefilmd wordt. Met virtuele realiteitsbeelden (VR) krijg je een beeld van 360° en dan lijkt het effectief of je midden in de actie zit, er zelf ook deel vanuit maakt. Het wordt een totaal andere wereld. Het beeld dat je dan ziet draait immers mee met je hoofd.
Vyuu opereert vanop Kipdorp en werkt samen met het innovatiebureau Bundl en software-ontwikkelaar Appstrakt aan een nieuw technologisch concept. “Wij willen de facto de YouTube van de toekomst worden”, zei Guillaume de Sadeleer onlangs tot de redactie van de krant De Tijd. Net als YouTube wil Vyuu de brug leggen tussen de aanbieders en de gebruikers van content. Het werkt daartoe aan een open online contentplatform waarop alle verschillende merken aan brillen en schermen kunnen inschakelen. Of: zoals we nu YouTube gebruiken om naar videobeelden te kijken wil Vyuu binnen afzienbare tijd het medium zijn om in die nieuwe surroundwereld naar VR-beelden te kijken.
De Sadeleer bevestigde ten aanzien van De Tijd dat hij eind april met een eigen showcase wil komen. Het zou dan om een live-uitzending gaan in 360° vanop een zeilschip dat deelneemt aan de zeilwedstrijd in het Franse La Rochelle. De kijkers zullen VR-beelden aangeboden krijgen waarbij ze het gevoel zullen hebben zelf op de boot te zitten.
In afwachting loopt ook een test met 5000 zogenaamde beta-testers die het platform moeten uitproberen.
Vyuu is ondertussen ook op zoek naar 800.000 euro aan vers kapitaal om de verdere uitbouw van de firma mee te financieren.