Scannen, mailen en klaar. Straks kunnen we het ook zonder boekhouder doen. Met artificiële intelligentie. Marc Coppens zette enkele weken geleden Yuki Belgium op. Yuki is een zelflerend online boekhoudplatform voor KMO’s dat financiële rapportering volledig automatiseert. De boekhouder krijgt dan een andere functie: hij wordt een echte adviseur van de CEO die de boekhouding volledig kan aansturen en controleren.
Ons telsysteem is historisch gegroeid op kleine steentjes. Daarmee werd geteld. Yuki is Japans voor steen. The Yuki Company werd opgezet door drie Nederlanders die vanuit hun ervaring in boekhouding een eigen online platform uitbouwden dat als systeem helemaal op artificiële intelligentie is gebouwd. Het systeem herkent de ingescande documenten, controleert ze en verwerkt ze in de boekhouding van het bedrijf. De gegevens worden opgeslagen in de cloud zodat iedereen ze waar dan ook kan raadplegen. Die actuele online boekhouding moet het management over een bedrijf optimaliseren. Bovendien dalen de administratiekosten aanzienlijk.
Yuki wordt vandaag gebruikt door honderden Nederlandse bedrijven. Met de oprichting van Yuki België wil het bedrijf ook de Belgische markt op. Marc Coppens stuurt het bedrijfje aan vanuit Antwerpen. Hij is ervan overtuigd dat het nieuwe platform ook in België heel succesvol zal zijn. Vooral dan omdat het Belgische bedrijfsleven effectief voluit kiest voor mobiliteit. De Belgische werknemers gebruiken het internet mobiel. In dit opzicht raakt ook het gebruik van de cloud ingeburgerd.
“Door de opmars van de digitalisering en de e-facturatie is het administratieve werk binnen de tien jaar volledig verdwenen,” stelt Marc Coppens. “Boekhouden en rapportage zijn tegen dan volledig gestandaardiseerd en geautomatiseerd.”
Marc Coppens is een enthousiaste entrepreneur die in de jaren negentig het telecombedrijfje Smart Communications opzette. Later ging hij bedrijven herstructureren. Hij stapte vervolgens over naar de energiesector. Vandaag zet hij ook zijn schouders onder Yuki.
“Wij zijn in oktober jl. opgestart. Wij hebben ons goed voorbereid en eerder zowat een jaar lang het systeem aangepast aan de Belgische markt. Wij hebben daartoe lijnen gelegd naar verschillende soorten boekhoudingsbedrijven, van kleine eenmanszaken tot grote bedrijven met meer dan 120 man. Op die manier hebben wij alle aspecten van de problematiek in Yuki verwerkt.”