Het gaat niet zo best in de haven van Antwerpen. Zeker niet voor het stukgoed. Bij de scheepsagentuur OMT is het alle hens aan dek. “Wij hebben onze activiteiten als scheepsagent in de afgelopen jaren sterk gediversifieerd”, zegt algemeen directeur Carl Van Geel. “Wij komen op die manier vandaag wel goed weg.”
Overseas Maritime Transport (OMT) is als scheepsagent gegroeid uit de overslag van staal. In de loop van de jaren heeft de firma zich geleidelijk toegespitst op andere markten en is nu een specialist in conventionele goederenstromen maar ook in speciale ladingen met grote afmetingen. “Wij zijn projectgebonden. Wij houden ons aan onze core business en doen het alles bijeen nog niet zo slecht. Maar het gaat moeizaam, dat wel. Wij bieden onze klanten ondertussen totaalpakketten aan waarbij wij hen zowel in zeevracht begeleiden alsook in luchtvracht en het spoor. Dat zijn diensten die ze kennelijk wel appreciëren.”
OMT werkt voor rederijen als Cargo Levant, HPL, Ethiopian Shipping Lines enz. “Wij werken effectief in grote mate voor Afrika en het Midden-Oosten. Maar met onze eigen groep TYD Transport doen we ook de Oost-Europese markten, een van onze vele diversificatieprojecten. Oost-Europa loopt in de gegeven omstandigheden vrij goed.”
Bij OMT werken vandaag zo’n 25 mensen. OMT is vandaag in handen van privé-investeerders waaronder ook een reder.