Het Belgische modehuis FNG Group neemt de merken Steps en Superstar over van de Nederlandse groep Coltex Retail.
Het centraal aangestuurd aankoopplatform wordt bovendien uitgebreid met kantoren in Istanbul, New Delhi en Hongkong. De FNG Group uit Wilrijk had tot dusver al de merken Fred & Ginger, Van Hassels, CKS, Baker Bridge, Claudia Sträter en Expresso in portefeuille. Door deze overnames groeit FNG uit tot een groep met meer dan 1800 medewerkers en met een 300-tal eigen verkooppunten. FNG verdeelt haar collecties ook via 1500 multibrandstores offline en online.
Door deze stap zal de groepsomzet van FNG Group stijgen tot meer dan 225 miljoen euro op jaarbasis.
Voor FNG is back-office integratie steeds de sleutel geweest om meerdere merken succesvol in de markt te zetten.
Verschillende collecties produceren via één platform biedt belangrijke operationele en economische schaalvoordelen.
Begin juli kondigde FNG al aan dat het haar aankoopplatform waar op jaarbasis meer dan 5 miljoen stuks geproduceerd worden, ten dienste stelt van designers zoals Tim Van Steenbergen en Annemie Verbeke om van deze voordelen te genieten.
Door verdere internationalisatie van het aankoopplatform met aankoopkantoren in Istanbul, New Delhi en Hongkong zal FNG nog beter kunnen inspelen op operationele performantie enerzijds en op het maatschappelijk verantwoord kader anderzijds.
Vanuit deze kantoren – elk meer dan 20 man sterk- zal FNG met eigen lokale mensen de productie van de in de Benelux ontworpen kleding beter en intensiever kunnen opvolgen.
Dit zowel op het vlak van kwaliteit en materialen als op het vlak van duurzame productie. De lokale Europese productie wordt nog steeds vanuit de Benelux aangestuurd.
FNG zal de merkenportfolio verder uitbreiden.
FNG heeft ook haar oog laten vallen op de damesmerken Steps en Superstar, beide sterke modemerken in het Nederlandse retaillandschap. Door de integratie van deze merken zal FNG uitgroeien tot een Beneluxspeler met meer dan 1800 medewerkers.
De Bank Degroof en Econopolis hebben enkele tijd terug het kapitaal van de groep versterkt. FNG wil immers blijven investeren in merken en mensen om zo verder te groeien.
Om deze investeringen naar de toekomst toe te financieren, overweegt FNG om in de nabije toekomst haar balans via een obligatieuitgifte te versterken.
FNG werd eind 2003 opgericht door drie burgerlijk ingenieurs, Dieter Penninckx, Anja Maes en Manu Bracke.