Antwerpen raakt zoals iedere centrumstad verstikt door het verkeer. Logistiek transport is daar deels zowel de dader als het slachtoffer van. Bubblepost brengt verademing met transport dat honderd procent file-vrij is en honderd procent CO2-neutraal.
Het Gentse Bubblepost zette enkele weken geleden een eigen vestiging op in Antwerpen. Regio-manager Felix Vanvuchelen is best tevreden over de eerste resultaten. ‘Wij werken met elektrische cargo-bikes die tot driehonderd kilo kunnen transporteren. Vanuit de rand van de stad vangen wij het vrachtverkeer op om hun goederen vervolgens de stad in te rijden op een veel snellere en CO2-neutrale manier.’
Bubblepost vervangt op die manier heel wat vrachtwagens en bestelwagens door een elektronische fiets. Die vrachtwagens stapelen zich vooral op tijdens de zogenaamde venstertijden. ‘Dat betekent dat je slechts binnen een bepaalde tijdsduur mag laden en lossen’, legt Felix Vanvuchelen uit. ‘Zoals op de Meir waar de leveringen voor elf uur moeten gebeuren. Het gevolg is dat alle bestelwagens tegelijkertijd aankomen en plots vast komen te zitten. Wij verhelpen dat.’
Als een fiets een bestelwagen vervangt is dat weer eentje minder die in de file staat, maar dat is niet het enige voordeel. De cargo-bikes zijn niet groter dan een normale bakfiets waardoor zij op de fietspaden mogen rijden, langs de files door. Ook mogen zij in autovrije straten inrijden en kennen de fietsen geen parkeerprobleem. Felix Vanvuchelen: ‘Daarbij kunnen wij veel meer stops maken dan een gewone vrachtwagen.’
‘De logistieke wereld is zich steeds meer bewust van zijn ecologische voetafdruk en wil daar iets aan doen’, vertelt Felix nog aan de redactie van de website Ondernemen in Antwerpen. ‘Antwerpen telt nog andere fietskoeriers maar dat zijn vooral kleine ondernemingen van personen die gewoonweg heel graag fietsen. Zij transporteren eerder kleinere pakketten. Hoewel hun strijd tegen de CO2 zeker de moeite waard is, kan een bedrijf als Bubblepost echt een groot verschil maken.”
Goed bezig, die Bubblepost. Maar het bedrijf is nog niet aan zijn proefstuk toe. Felix Vanvuchelen vertelt dat Bubblepost actief blijft zoeken naar nieuwe mogelijke pistes. ‘Eentje daarvan is watertransport. Op dit moment dient de scheepvaart vooral voor het transporteren van grote goederen in bulk, zoals zand. Wij willen ‘fijnmazige goederen’ in kleine containers langs het water transporteren en die aan de kade droppen. Daar pikken wij ze dan op met onze elektrische voertuigen die de stad in trekken’. Te land, ter zee en wie weet ooit in de lucht. ‘De stad continu blijven vergroenen, dat is onze missie’.