Lambo Labo uit Wijnegem is de officiële KMO Laureaat 2014/2015 van de provincie Antwerpen. De producent van capsules voor geneesmiddelen en voedingssupplementen is al aan zijn vijfde generatie toe en groeit over de grenzen heen. De tweejaarlijkse prijs KMO Laureaat is een initiatief van de werkgeversorganisatie Unizo en is als dusdanig een opvolger van de Hermesprijs. Lambo Labo komt eind november ook nog eens in de nationale finale.
Veel volk gisteren in de KBC Toren in Antwerpen waar Unizo weer verscheidene KMO’s in de bloemetjes zette. Naar aanleiding van de prijs KMO Laureaat voor de provincie Antwerpen werden een aantal ondernemingen genomineerd bij de evaluatie van fundamentele bedrijfsaspecten zoals innovatie, creativiteit, ondernemingszin, financieel management en maatschappelijk verantwoord ondernemen. De Antwerpse jury had in dit opzicht vijf kandidaat genomineerden aangeduid waaronder DISA International holding (Beerse), Intracto Olen), San Marco Village (Schelle), Tumag (Turnhout) en Lambo Labo (Wijnegem).
Na de inbreng van de stemmen van het grote publiek ging de prijs naar Lambo Labo dat daarmee zijn prestaties van de afgelopen jaren bekroond zag.
Lambo Labo is een familiebedrijf dat 150 jaar geleden (!) ontstond uit een apothekersfamilie in Mortsel. Het bedrijf is na een aantal jaren in Borgerhout verhuisd naar Wijnegem. Als groeibedrijf heeft Lambo Labo zich toegespitst op de productie van zachte gelatine capsules voor geneesmiddelen en voedingssupplementen.
In de afgelopen jaren heeft het bedrijf zich sterk georiënteerd op de internationale export. In Frankrijk werd in dit opzicht een structurele samenwerking opgezet met een vaste partner waardoor de omzet flink kon verhoogd worden. Het bedrijf werkt ook buiten Europa. Zo is ook een samenwerkingsverband opgezet met een firma in Libanon.
Lambo Labo wordt vandaag aangestuurd door de neven Uwe en Michaël Leonard. Ze namen de leiding van het bedrijf in 1994 over van Leon Leonard. Een quote van beide managers: “Wij willen als het levende bewijs naar voren treden van een familiale KMO met een traditie van 150 jaar, welke er een gezond groeipad op na houdt, dit misschien tegen de economische trend in. Het ondernemersschap dat we elke dag weer moeten opbrengen samen met al onze medewerkers sterkt ons in het geloof dat een kleine Vlaamse KMO ook een wereldspeler in zijn niche kan zijn.”
De snelle expansie van Labo Lambo wordt vooral gedragen door de flexibiliteit van het Antwerpse bedrijf. In Europa zijn immers nog wel meer capsuleproducenten aan de slag. Die werken evenwel doorgaans voor de grote farmareuzen en zetten dan ook grote hoeveelheden capsules af. Labo Labo biedt de klanten evenwel een tailor made-aanpak aan. “Dit houdt in dat wij ons afstellen op de vraag van de klanten die samen met ons bv. de kleur, de samenstelling of de vorm van de capsule kan bepalen.”
Beloftevolle KMO
Omdat niet elk bedrijf dat uitblinkt al vele jaren actief is of over een uitgebreid personeelsbestand beschikt heeft Unizo nog een tweede prijzencategorie in het leven geroepen: de prijs voor de beloftevolle KMO. Het gaat dan om de bekroning van een onderneming die uitmuntende prestaties kan voorleggen en een groot potentieel wordt toegedicht om uit te groeien tot een sterkhouder.
Er werden twee kandidaten genomineeerd: B-token (Retie), Triamant (Turnhout) en Sixinch (Kontich). De prijs werd uteindelijk toegekend aan B-token, een producent van jetons die gebruikt worden als waardevervangers en dragers van reclameboodschappen.