De haven van Antwerpen zal ook dit jaar ongetwijfeld een nieuw record neer zetten. Na negen maanden is al 148,34 miljoen ton aan goederen verwerkt. De kans is daarmee groot dat dit jaar een nieuw record gevestigd wordt.
Het lijkt erop alsof de gevolgen van de economische crisis stilaan verwerkt zijn. In de haven van Antwerpen is de actitiviteit weer duidelijk toegenomen. In de eerste drie kwartalen deed de haven het 3,7% beter dan vorig jaar. Het zijn opnieuw de containers en de natte bulk die de grootste stijging laten optekenen. Er werd 6.725.777 teu behandeld (+5%) en in tonnen uitgedrukt steeg de overslag zelfs met 6% naar 81,13 miljoen ton.
Een deel van de extra lading is fruit dat vroeger met conventionele reeferschepen werd aangevoerd. Dat verklaart ook gedeeltelijk de daling van het conventioneel stukgoedverkeer met 3,2% naar 7,44 miljoen ton. Positief is wel dat de aanvoer van staal in het derde kwartaal weer in de lift zat, waardoor het rapport van de voorbije negen maanden met een groei van 4,6% tot 4.868.370 ton voorzichtig positief oogt.
Het roro-verkeer ging tussen januari en september in beperkte mate achteruit (-0,8%) naar 3.379.423 behandelde ton. Het aantal behandelde auto’s daalde met 5,7% tot 914.051 stuks. Negatieve cijfers zijn er ook nog altijd bij het droog massagoed, dat op iets meer dan 10,23 miljoen ton afklokte (-6,5%). De grootste daling situeert zich andermaal bij de kolentrafiek die terugviel naar ruim 1,17 miljoen ton (-39,6%).
Ook de aan en afvoer van meststoffen zakte met 9,7% terug tot 2.83 miljoen ton. Ertsen (+5,5% tot 2.1 miljoen ton) en zand en grind (+27,4% tot 991.670 ton) noteerden dan weer betere cijfers dan tijdens de eerste negen maanden van 2013.
Bij de natte bulkgoederen was er na de spectaculaire groei van vorig jaar weer een ‘normale’ groei van 3,8% naar 46,16 miljoen ton. Het gaat vooral om aardoliederivaten (33,80 miljoen ton, +4,9%), maar ook bij de chemicaliën was er een toename van 1,9% naar 8.626.899 ton. Alleen de behandeling van ruwe aardolie ging lichtjes achteruit (-0,6%) naar 3.46 miljoen ton.
De toekomst voor het vloeibaar massagoed ziet er goed uit omdat Antwerpen een belangrijke investeringsplek voor bedrijven uit de olie- en chemische cluster is. Raffinaderij Total start op haar site in Antwerpen met de bouw van nieuwe installaties, waarmee meer diesel en kerosine zal geproduceerd worden. Begin deze maand startte ook Exxon Mobil met de bouw van een nieuwe unit.
Ook voor de containeroverslag zijn de perspectieven gunstig omdat de Amerikaanse Federal Maritime Commission (FMC) het licht op groen heeft gezet voor het 2M Vessel Sharing Agreement van Maersk en MSC. Het duo zal drie trans-Atlantische diensten en drie Far East loops naar Antwerpen sturen.
Het staat nu al vast dat één van die Far East loops enorme volumes zal opleveren. Het gaat om de vierde loop (Swan Service), waarvoor Antwerpen de eerste Europese loshaven en de laatste laadhaven wordt. Tussen die twee aanlopen worden alleen Hamburg en Bremerhaven bediend. Omdat Maersk en MSC verwachten dat de snelle transittijden van deze loop veel lading zal opleveren, plannen ze om in deze dienst schepen van 15.550 teu in te zetten. Het gaat om de ‘Emma Maerk’ en haar zusterschepen. Ook MSC neemt momenteel nieuwe schepen van vergelijkbare omvang (15.908 teu) in de vaart.