De containerrederijen MSC en Maersk gaan vaker de haven van Antwerpen aandoen. MSC en Maersk zetten onlangs de alliantie 2M op. Maersk en MSC zijn de twee grootste containerrederijen ter wereld.
2M is een samenwerkingsverband dat erop gericht is om containercapaciteit te delen. De twee ondernemingen willen op die manier kosten besparen op de 21 internationale vaarroutes die ze samen gaan exploiteren. MSC en Maersk hadden eerder een samenwerkingswerband opgezet met nog een derde partner, CMA VGM doch dat is door de concurrentie-autoriteiten geblokkeerd.
Antwerpen komt daarbij goed weg. Volgens het nieuw uitgewerkte schema krijgt Antwerpen straks drie belangrijke lijndiensten van en naar het Verre Oosten. Het gaat om de Lion-, Swan- en Condor-diensten. In die reorganisatie haalt Maersk dan wél zijn dienst op het Verre Oosten weg uit Zeebrugge.
Haventopman Eddy Bruyninckx is opgezet met de beslissing over 2M: “Dat komt tegemoet aan onze inspanningen om steeds grotere schepen te verwelkomen. Ik denk dat het dan ook een zaak is voor de Schelde-autoriteiten, zowel de Nederlandse als de Vlaamse om de fysieke mogelijkheden van de Schelde maximaal te gaan benutten. Tot dusver is, met inachtname van een getijdenvenster van zowat één uur al een diepgang tot 15 meter toegelaten. Maar ook 16 meter moet mogelijk zijn.”