Volgende week vrijdag ligt het allereerste magazine van Artis Historia in de krantenwinkel en in de supermarkt. Daarmee zet de uitgeverij Concrea de eerste fase in van de herlancering van het destijds zo populaire puntenmerk. De eerste editie is meteen een dikke turf van liefst 160 bladzijden geworden.
Bij de uitgeverij Concrea uit Brasschaat hadden ze net als bij Vlaamse gezinnen heimwee naar de dagen dat iedereen punten van Artis Historia verzamelde. Het knippen van de punten, het uitellen ervan, het uitkiezen van een plakboek, de plakavonden zelf…. het had iets.
Philip Gielkens van de uitgeverij Concrea uit Brasschaat vatte dan ook de luminieuze idee op om Artis-Historia opnieuw uit te geven. Artis-Historia is een familiale traditie die ongetwijfeld opnieuw opgepikt zal worden.
Philip Gielkens is een marketingjongen. Hij werkte jarenlang in de uitgeverswereld. Bij Gilliéron, de uitgever van De Puzzelaar. Bij De Persgroep. Hij raakte er onder de indruk van de verzamelwoede van de Vlamingen. Punten voor prentjes. Overal waar je ze maar kunt knippen.
Concrea werd ondertussen twee jaar geleden opgestart als een uitgeverij die iets nieuw in de markt zou zetten. Magazines vol met tips, adviezen en leuke verhalen. Het gaat hem altijd om de combinatie van inhoud en creativiteit. Kwisboeken, puzzeltijdschriften, een magazine met Piet Huysentruyt over koken, een tijdschrift met Sonja Kimpen over gezondheid, een kindermagazine voor Ketnetters. Enkele weken geleden ook nog Take a Break, een sterrenblad vol adviezen en fun.
Artis-Historia ligt helemaal in diezelfde lijn. Artis: dat waren vroeger de prentenboeken over landen en dieren. Historia over gechiedkundige onderwerpen. Dat moet ook vandaag kunnen. Artis-Historia werd in 2004 definitief in de vernieling gereden toen de uitgeverij besliste om niet langer met kleefprenten te werken. Weet je nog: je diende een pakket punten te verzamelen waarvoor je dan een enveloppe met prenten kreeg. Die kon je dan tijdens de lange winteravonden inkleven in je boek. Op een bepaald moment werden de boeken gedrukt mét de prenten. En dan was de fun er kennelijk uit. In 2004 ging Artis-Historia failliet.
Dat doe-element is volgens Philip Gielkens heel belangrijk. Wanneer je dat wegneemt is de ambitie meteen ook weg. Vandaar de idee om de punten van Artis-Historia niet enkel te koppelen aan prenten maar tevens aan uitstappen naar een pretpark, muziekfesdtivals, sportartikelen, gezelschapsspelletjes enz. Kinderen zijn daar graag mee bezig. Tellen uit hoeveel punten ze al hebben.
Verzamelen dus. Philip Gielkens legt ondertussen voluit contacten met bedrijven die de punten van Artis-Historia weer op hun verpakking willen. “Wij zoeken vandaag vooral contact met bedrijven die zwaar te kampen hebben met de concurrentie van de merkproducten bij Delhaize, Carrefour of Colruyt. We gaan in dit opzicht voor tien producten, telkens uit één belangrijke categorie. Een reeks chocoladeproducten bv. Een merk peperkoek…. Er is enorm veel belangstelling. We zijn onderhand aan een definitieve selectie toe.”
Als een eerste stap in de campagne bij de herlancering van Artis Historia komt nu een magazine uit. Daarin verhalen over de eerste commerciële firma’s die opnieuw toetreden tot het concept, boeiende interviews zoals dat met Hugo en Eric Rombouts van Rombouts Koffie, gesprekken met professoren over de geschiedenis van Artis Historia, allerlei weetjes….
Ondertussen is ook al een Facebook filmpje gelanceerd waarin televisiefiguur Peter van de Veire het nieuwe Artis Historia komt voorstellen.
* Vanaf wanneer zullen we kunnen beginnen sparen?
Philip Gielkens: vanaf begin volgend jaar. Bij de firma’s die willen meedoen moet nog van alles gebeuren. Zo oa. nieuwe verpakkingen drukken. Dat gebeurt niet van vandaag op morgen. Maar ze komen eraan, de nieuwe punten.