Bocimar bespaart op brandstoffen

bocivociDe Antwerpse scheepvaartmaatschappij Bocimar kocht negen zogenaamde EnergoProfins. Dit zijn energiebesparende stroomlijnkappen waardoor schepen op een meer efficiënte manier voortgestuwd worden. De installaties worden geleverd door Wärtsilä.

Door het aanbrengen van de stroomlijnkappen is minder motorvermogen nodig om dezelfde stuwkracht te kunnen leveren, wat resulteert in brandstofbesparing tot zo’n 5%. De negen EPF’s worden vanaf eind 2014 uitgeleverd voor diverse zeeschepen die wereldwijd droge bulklading transporteren voor Bocimar. De investering voor de EPF’s wordt door de grote brandstofbesparing in ongeveer een jaar terugverdiend.

Met de aanschaf van de EPF’s investeert Bocimar in het moderniseren van haar schepen. Hiermee anticipeert de scheepvaartmaatschappij ook op de aangescherpte milieu- en energieregelgevingen die gelden voor de scheepvaart. De vervanging van de bestaande stroomlijnkappen naar EPF’s levert Bocimar veel brandstof- en dus kostenbesparing op. Daarnaast zorgt EPF voor een vermindering van geluid en trillingen veroorzaakt door de schroefwerking. Eerder plaatste Bocimar al diverse grote orders bij Wärtsilä voor bioseals (schroefas-afdichtingsringen) waardoor milieuvriendelijke, afbreekbare smeeroliën kunnen worden gebruikt. Naast milieu- en energiebesparing koos Bocimar ook voor Wärtsilä EPF’s vanwege de relatief eenvoudige installatie. Bij de eerstvolgende droogdokbeurt of na het trimmen van het schip op een geschikte locatie worden de EPF’s geplaatst op de bestaande, recent gebouwde reeks handy-size schepen.

De Finse groep Wärtsilä is wereldleider in de ontwikkeling en productie van aandrijvingssystemen voor de scheepvaart- en energiesector. Door de nadruk te leggen op technologische innovaties en het nastreven van optimale efficiëntie, maximaliseert Wärtsilä de milieuvriendelijke en economische prestaties van de schepen en energiecentrales van zijn klanten.

Bocimar is als dochteronderneming van CMB (Compagnie Maritime Belge) international actief in het transport van droge bulklading over zee. De groep rond Marc Saverys bestaat hoofdzakelijk uit zogenaamde Capesize en Handysize schepen waarvan er een aantal beheerd worden in joint ventures met andere reders waaronder de Wah Kwong Group (Hong Kong) en Oak Maritime Group (Toronto). Verder heeft de Bocimar Group een uitgebreide lijst nieuwbouw schepen in aanbouw. Bocimar’s internationale focus ligt hoofdzakelijk op het transport van droge bulklading van met name kolen, ertsen en granen.