Het blijft feest bij het chemieconcern BASF. Na de viering van het 50-jarig bestaan van BASF Antwerpen wordt volgend jaar het 150-jarig bestaan van het moederbedrijf, BASF gevierd. Naar aanleiding van die gebeurtenis introduceert BASF de nieuwe claim “We create chemistry” in haar logo.
Deze wijziging in de merkidentiteit benadrukt de manier waarop BASF met klanten en partners samenwerkt en innoveert om tot een duurzame toekomst bij te dragen. De nieuwe claim is gebaseerd op de “We create chemistry”-strategie, die BASF in 2011 lanceerde.
“Sinds de start van deze strategie, heeft BASF steeds gefocust op het ontwikkelen van functionele producten en oplossingen voor klanten, die stoelen op intelligente combinaties van chemische verbindingen. Daarom zijn we vandaag klaar om de overstap te maken van de claim ‘The Chemical Company’ naar ‘We create chemistry’. Die nieuwe claim verwijst niet alleen naar chemie als wetenschap, maar ook naar de chemie tussen mensen onderling, die voor BASF en haar merk zo belangrijk is”, verklaart Dr. Kurt Bock, CEO van BASF.
In de loop van 2014 duikt de claim ‘We create chemistry’ enkel op bij activiteiten in het kader van de 150e verjaardag van BASF. Vanaf 1 januari 2015 wordt het nieuwe logo in alle BASF-vestigingen wereldwijd gebruikt. De andere elementen van de huisstijl, zoals de zes bedrijfskleuren, veranderen niet.
Geheel in lijn met de bedrijfsdoelstelling “We create chemistry for a sustainable future”, wil BASF mensen bij elkaar brengen in een proces van co-creatie. Tijdens het jubileumjaar nodigt BASF iedereen uit om samen te werken aan oplossingen voor globale uitdagingen, zoals stedelijk wonen, slimme energie en voeding. Om de discussie hierrond aan te wakkeren, lanceert BASF een online, interactief platform, de Creator Space™, op www.creator-space.basf.com. Daar worden klanten, wetenschappers, het grote publiek en BASF-experten uitgenodigd om ideeën uit te wisselen.
In 2015 zullen de inzichten en ideeën uit deze online gesprekken de basis vormen voor discussie op verschillende live en virtuele co-creatie-evenementen, die over de hele wereld plaats zullen vinden. BASF wil het jubileumjaar aangrijpen om innovatie te stimuleren en een duurzame bijdrage te doen aan de samenleving en de activiteiten van BASF.
“Onze 150-jarige geschiedenis toont aan dat chemie een hefboom is voor nieuwe ideeën en oplossingen. Maar innovatie in de 21e eeuw vraagt om nieuwe strategieën en tools, en sociale netwerken zijn een belangrijk deel van die mix. We nodigen daarom iedereen uit om deel te nemen aan de conversatie op de Creator Space™ ”, stelt Kurt Bock.
Jubileumconversaties focussen op 3 thema’s
Tegen 2050 zullen we met meer dan 9 miljard zijn op deze aarde. Alleen innovaties kunnen een antwoord bieden op de behoeften van deze groeiende wereldbevolking op vlak van levenskwaliteit, energie en voeding. BASF heeft daarom drie thema’s geformuleerd waar chemie een belangrijke rol speelt. Die staan tijdens het jubileumjaar centraal.
* Stedelijk wonen: volgens schattingen woont 70% van de wereldbevolking tegen 2050 in steden. De stedelijke groei gaat gepaard met andere sociale, milieu- en economische uitdagingen, zoals betrouwbare watervoorziening, een
duurzaam afvalbeleid, efficiënte en laagdrempelige mobiliteitsoplossingen en huisvesting.
* Slimme energie: de drastisch stijgende vraag naar energie is een van de meest dringende uitdagingen. In de toekomst vereist ‘slimme energie’ kosten-efficiëntere energievoorziening uit hernieuwbare energiebronnen, zoals zon en wind, meer energie-efficiëntie en een verbeterde opslag en transport van energie.
* Voeding: een groeiende wereldbevolking heeft een evenredig toenemende hoeveelheid voedsel nodig. Een gezonde en betrouwbare voedselvoorziening is een cruciale uitdaging in de komende decennia. Om eenzijdige voeding en ondervoeding te vermijden, moeten we voedseloverschotten voorkomen, een duurzaam aanbod van voedzame producten verzekeren en de voedselproductie efficiënter maken.