De Independent Belgian Refinery (IBR) heeft een oliekeerscherm aangelegd in de buurt van haar installaties. IBR integreert zich op die manier sterker in het milieugebeuren van de Antwerpse haven. IBR is de nieuwe naam van het vroegere Albatros Of nog: BRC.
De Independent Belgian Refinery heeft moeilijke jaren achter de rug. De overlevingskansen van de raffinaderij hebben lange tijd aan een zijde draadje gehangen. Na de overname door de Zweedse Gunvor Group liggen de toekomstperspectieven weer breed open. De Gunvor Group is een onafhankelijke handelsmaatschappij die actief is op de markten van grondstoffen als olie, kolen, ijzerertsen, metalen enz. De Gunvor Group wordt voor 87% gecontroleerd door de Zweedse ondernemer Torbjörn Törnquist die met zijn onderneming een totaal onafhankelijke koers volgt.
In die eigen politiek van de Gunvor Group liggen ook meer mogelijkheden voor de Antwerpse raffinaderij die na de overname in 2012 ondertussen helemaal ingepast werd in het netwerk van de handelsmaatschappij. De Gunvor Group stuurt grote ladingen olie naar Antwerpen waar ze verwerkt worden tot eindproducten. Het gaat dan voornamelijk om zwavelrijke olie uit de vroegere Oostbloklanden, vooral dan uit Rusland. IBR werd in het verleden uitgerust met een aantal ontzwavelingseenheden zodat de zware olie er makkelijk verwerkt kan worden.
Met een geïnstalleerde productiecapaciteit van 110.000 barrils per dag draait IBR ondertussen op volle toeren. “Het feit dat wij geïntegreerd zijn in een van de grootste chemische clusters ter wereld versterkt onze posities”, zegt financieel directeur Ronny Stijleman. “IBR is in bepaald opzicht ten aanzien van de twee grotere Antwerpse raffinaderijen van Total en Exxon het kleinere broertje maar met ons breed gamma aan producten zoals propaan- en butaangas, nafta, benzine, gasolie, stookolie en zwavel staan we best ons mannetje.”
In de afgelopen weken heeft INT een breed oliekeerscherm geïnstalleerd in de onmiddellijke omgeving van de raffinaderij-installaties nabij het kanaaldok. Het gaat om een container ter hoogte van de Zuid-steiger met daarin drie grote haspels. Bij een eventueel incident kan het scherm door een interventieteam van de raffinaderij in 30 minuten tijd uitgerold worden over de volledige breedte van het insteekdok (450 meter). Indien er, ondanks alle voorzorgen, toch nog olie in het dok terecht zou komen zorgt de investering ervoor dat de mogelijke impact naar het milieu en het overige scheepvaartverkeer tot een minimum beperkt wordt. Opruimacties kunnen onmiddellijk opgestart worden. De installatie van het scherm kostte 250.000 euro.
Bij IBR werken vandaag zo’n 230 mensen.