De Antwerpse scheepvaartgroep CMB vaart tegen stroom op. Het bedrijf heeft tijdens het eerste halfjaar opnieuw een verlies van 2,8 miljoen euro geïncasseerd.
CMB heeft het moeilijk. Het bedrijf van reder Marc Saverys onderkent niet alleen de harde dynamiek van de internationale concurrentie maar moet ook opboksen tegen lage scheepvaarttarieven.
Vooral de drogebulkrederij Bocimar maakt averij. De markt voor het vervoer van steenkool staat onder druk. Dat heeft ongetwijfeld te maken met de zwakke economische conjunctuur. De vraag naar energie is vrij beperkt. Ook het Indonesisch verbod op de export van nikkelerts en ijzererts liet zich voelen. In de capesize sector was er een duidelijk herstel van de spotmarkten, maar in de zogenaamde postpanamax en handysize segmenten was de toestand veel moeilijker.
Bocimar heeft ondertussen de bestelling van vier schepen bij de scheepsbouwwerf Samjin te annuleren. De Koreaanse onderneming kon overigens de contractuele leveringsdata niet respecteren. De voorschotten werden terugbetaald.
De luchtvaartmaatschappij ASL Aviation die voor 51 procent in handen is van CMB zorgt doorgaans voor mooie resultaten maar de sterke prestaties van de onderneming konden de verliezen bij Bocimar maar gedeeltelijk compenseren.
CMB geeft geen prognoses voor de rest van het jaar. De visibiliteit lijkt beperkt te zijn. De beslissing om geen interimdividend uit te keren duidt er evenwel op dat de maatschappij niet snel beterschap verwacht.’Gelet op de resultaten in het eerste semester en rekening houdend met de cashbehoeften van het bedrijf zien we geen aanleiding om een interimdividend uit te keren.’ Het management stelt anderzijds wél dat de stijgende Braziliaanse export van ijzererts een positief effect zou kunnen hebben op de resultaten in de tweede jaarhelft.