Amazon zoekt toenadering tot Dries Buytaert

driesHet Amerikaanse e-commerce bedrijf Amazon heeft zich financieel geëngageerd in Acquia, de websitebouwer van Dries Buytaert. Amazon heeft mee ingeschreven op de recente kapitaalverhoging van 50 miljoen dollar van Acquia. Het ziet ernaar uit dat de toenadering tussen het Antwerpse whizzkid en Amazon daarmee concreet wordt.

Acquia is al geruime tijd een klant bij Amazon Web Services waarmee het maandelijks miljarden pageviews haalt.

Dries Buytaert is vandaag in de Verenigde Staten een kleine god. De markten zien in hem een 1 miljard dollar boy. Hij is in eigen land nog vrij onbekend maar zeker in de Verenigde Staten en in de internetwereld wordt hij opgevoerd als een nieuwe Bill Gates. Buytaert is de ontwerper van Drupal, een open source content management system waarmee zelfs informatica-analfabeten (?) een eigen website, een blog of een bedrijfsapplicatie kunnen opzetten. Liefst 2% van alle websites over de hele wereld draaien op Drupal. Het open source CMS was in die mate revolutionair omdat het systeem vrij toegankelijk was op de markt en iedereen er kon mee aan helpen bouwen. De achtste versie van Drupal heeft ondertussen tienduizenden followers. In die mate dat zelfs het Witte Huis in Washington gebruik maakte van Drupal. Dries Buytaert haalde overigens onlangs de cover van De Tijd 50, een ranglijst van 50 jonge bekende ondernemers.

De softwarespecialist verhuisde enkele tijd geleden evenwel naar de Verenigde Staten. Na zijn passage bij de universiteiten van Antwerpen en Gent zocht hij de ruimte en de entrepreneurial spirit van Amerika op. Ook al omdat de echt grote gebruikers van Drupal effectief Amerikaanse bedrijven bleken te zijn. En nog zoiets: in Amerika kreeg Buytaert gemakkelijk toegang tot risicokapitaal. Waardoor hij in 2007 70 miljoen dollar kon bijeen krijgen om Acquia op te richten. Een van de grote geldschieters was zelfs Goldman Sachs.

Acquia geeft nu als bedrijf commerciële ondersteuning aan de gebruikers van Drupal. De business loopt ondertussen als een heuse trein. Voor het lopende jaar is opnieuw een groei van liefst 50% gebudgetteerd. In die mate dat Buytaert vandaag moet uitkijken naar vers kapitaal om die spectaculaire groei verder te blijven ondersteunen. Een beursgang lijkt aangewezen. Acquia trok in dit opzicht niet toevallig Dennis Morgan aan als financieel directeur. Morgan maakte eerder carrière bij Yahoo.

Buytaert zou ook na de beursgang aan boord blijven. Hij heeft eerder al gesteld dat hij Acquia wil uitbouwen tot een firma met een omzet van 1 miljard dollar.

De wonderboy heeft ondertussen nog altijd links met Vlaanderen en Antwerpen. Samen met zijn studiegenoot, nu professor, Ben Schrauwen zette hij in 2008 het bedrijf Mollom op. Mollom heeft technologie uitgewerkt om spam op het internet te blokkeren. Mollom opereert vanuit Brasschaat en werd in 2012 dan wél overgenomen door Acquia.

Amazon

Ook voor Amazon kan de toenadering tot Buytaert een belangrijke strategische zet worden. Amazon wordt nog steeds gezien als een e-commercebedrijf. Het concern heeft de laatste jaren zijn producten- en dienstenaanbod sterk verruimd. Het bedrijf biedt nu ook internetdiensten aan zoals opslagruimte vanuit de cloud.

Acquia zelf wil met het geld van de kapitaalverhoging zijn ontwikkelingen op het vlak van personalisering, handel en big data merketing versnellen. Buytaert wil diensten zoals digitale marketing en communicatie via een open cloud platform aanbieden