Succesverhaal van Manna Foods zet zich door

sylviaManna Foods groeit dit jaar sterk door. “We hebben  onze target dit jaar op 25 miljoen euro gezet”, zegt gedelegeerd bestuurder Sylvie Van den Broeck. “Dat betekent dat we na drie opeenvolgende jaren van groei weer een double digit cijfer zouden halen.” De snelle expansie van het bedrijf uit Wijnegem wordt vooral waar gemaakt door de export.

Na de vrij spectaculaire groeicijfers voor 2012 was het voor Manna Foods in 2013 even op adem komen. De bedrijfsopbrengsten groeiden toen nog lichtjes door tot 22,08 miljoen euro. Het vliegwiel van Manna Foods kwam vier jaar geleden op gang en lijkt niet meer te stoppen. Het bedrijf doet steeds beter. “We werken hier intensief op onze vier C’s,” zegt Sylvie Van den Broeck. “De C’s van countries, clients, channels en concepten.”

Manna Foods had het in de jaren negentig niet makkelijk. De sauzenproducent was de richting wat kwijt. Het bedrijf had jarenlang sterk weerstand geboden tegen internationale concurrenten als Miracoli, Panzani of Knorr maar leek weg te glijden in de anonimiteit van een lokaal merk. “We hadden weliswaar goede producten en een mooi omzetcijfer maar het ontbrak aan een langetermijnstrategie”, zei Sylvie Van den Broeck eerder al tot Made in Antwerpen. “We hebben daarom sinds 2008 het roer omgegooid.”

Manna Foods is destijds in 1935 gesticht door de overgrootvader van Sylvie, Henri die met paard en kar pekelharing verkocht van deur tot deur. Met de opkomst van de frituren, kort na de tweede wereldoorlog was de firma meegegaan in de richting van de mayonaise en een breed gamma aan koude sauzen. Twee generaties later bedacht de vader van Sylvie, Jean Van den Broeck een recept voor bolognaisesaus, een product waarmee Manna Foods finaal tot de supermarkten kon doorstoten. Met die warme sauzen is het productie-assortiment finaal verbreed.

“De familiale structuren wogen na al die jaren evenwel zwaar op het bedrijf en we hebben daarom enkele takken uitgekocht. Dat was emotioneel zeker niet makkelijk maar het was noodzakelijk om met een schone lei te kunnen herbeginnen,” zei Sylvie Van den Broeck nog.

Sinds die herstructurering is Manna Foods omgebouwd tot een lean bedrijf dat er weer zin in had om nieuwe markten te verkennen en tevens zijn productengamma opnieuw te bekijken. Er werden verscheidene innovaties op de markt gezet die het na al die tijd bijzonder goed bleken te doen.

Manna Foods is ondertussen een vaste leverancier bij de meeste grootwarenhuizen. Onder eigen merknaam Manna of onder het huismerk van de keten.

“We werken ondertussen onverminderd verder op de herpositionering van ons bedrijf. De 4 C’s inderdaad. Onze groei wordt vooral gerealiseerd door export naar verschillende landen zowel in Europa als in Afrika. Onzse Belgische sauzen worden daar goed gesmaakt… en terecht.”

“Onze groei komt verder ook uit het aanboren van nieuwe kanalen. Doordat we ons verkoopsteam hebben versterkt hebben we daar nu ook tijd en ruimte voor. Ook op gebied van nieuwe concepten staan we niet stil. Onze researchafdeling draait op volle toeren.”

Manna Foods werft in beperkte mate ook wat mensen aan. Op bepaalde diensten zit men door die sterke productieverhoging nu eenmaal aan de limieten. Maar ondanks de hoge werkloosheid in België is het toch niet evident om goedee mensen te vinden. “Voor complexe dossiers doen wij vaak een beroep op externe experten. Om aan onze groei te voldoen wordt ook verder geïnvesteerd in de automatisering en draait onze produtievestiging in Schoten nu ook meer shiften.”

In de fabriek van Schoten werken nu zo’n 60 man, op de administratieve hoofdzetel in Wijnegem zijn een 15-tal bedienden aan de slag.