Klanten kunnen best nuttige tips geven aan ondernemers. Goede suggesties kunnen bedrijven soms een heel stuk vooruit helpen. De bank KBC zette in dit opzîcht het ontmoetingsplatform “Alles kan beter” op. Ondernemers konden er hun vragen en ideeën voorleggen aan klanten en omwonenden. Er kwamen maar liefst 521.088 antwoorden binnen, daarvan 135.482 uit de provincie Antwerpen.
Klanten zijn duidelijk begaan met de ondernemingen uit hun buurt en zijn er best toe bereid om hen te helpen. De zaakvoerders die deelnamen aan de campagne, ontvingen niet alleen een gedetailleerd rapport met de antwoorden op de vragen die ze hebben gesteld, maar ze kregen ook een overzicht van enkele trends en tips opgemaakt door vooraanstaande experts van Vlerick.
Tijdens de campagne kwamen vanuit heel Vlaanderen, Brussel en de Oostkantons vragen van ondernemers binnengestroomd. De vragen behandelden een heel scala van onderwerpen, gaande van innovatie over onlineverkoop tot openingsuren en prijzen.
In Antwerpen stelde de sector uitbesteding van bedrijfsdiensten, zoals boekhouders, reclamebureaus en ICT-bedrijven, met 16,2% de meeste vragen. Op de tweede plaats kwamen bouwbedrijven met 10,9% van de vragen. Winkels in de dorpsstraat, zoals de lokale bakker, slager of bloemenwinkel, vervolledigen de top drie met 10,2% van de vragen.
Vooral de vragen van ondernemers die bedrijfsdiensten uitbesteden kregen met 15,6% van de antwoorden de meeste reacties. Daarna volgde de medische sector, met 10% van de antwoorden. De top drie werd vervolledigd door winkels in de dorpsstraat. Zij kregen 9,3% van de antwoorden. Dankzij de vele duizenden antwoorden weten zaakvoerders over heel Antwerpen of hun ideeën zouden aanslaan of niet.
Consumenten konden ook suggesties geven aan ondernemers. Zo kreeg bijvoorbeeld het tankstation Q8 in Antwerpen noord de suggestie om ook voorverpakt vlees te voorzien, net zoals in de supermarkt. Naailabo Obade in Deurne kreeg de tip om zeker ook stoffen aan te bieden met niet te felle kleuren en/of prints en hun klanten warm te maken met leuke voorbeelden. Andere ondernemers kregen dan weer de raad om hun website overzichtelijker te maken, volop te mikken op een doorgedreven persoonlijke service, enzovoort.
Heel wat ondernemers gingen al aan de slag met de feedback. Zo ook Karolien Van Baelen, eigenares van taartenbar Baked in Antwerpen. Dankzij de respons van honderden omwonenden kun je nu ook ’s zondagsmorgens bij haar terecht voor boterhammen met homemade choco, ontbijtsmoothies en nog veel meer.
Of Sofie Dobbelaer van Hof van Eel uit Ravels. Zij biedt lokale streekgerechten aan en start nu ook met de verkoop van hoeve-ijs van lokale boeren.
Daniel Falque, CEO van KBC België: “Ondernemers ondersteunen en vooruit helpen is een van de prioriteiten van KBC. Met het platform ‘Alles kan beter’ creëerden we dan ook een ontmoetingsplaats voor bedrijven en hun klanten. De massale reacties bewijzen dat Vlamingen en Brusselaars hun lokale ondernemers maar al te graag helpen hun zaak beter te maken.”
Ondernemers zijn vooral bezig met innoveren, 32% van de zaakvoerders stelde daarover via het platform een vraag. Prof. dr. Marion Debruyne, associate professor aan de Vlerick Business School, over innoveren: “Nieuwe ideeën hoef je niet alleen te bedenken, integendeel, klanten erbij betrekken levert alleen maar voordeel op. Probeer het ook simpel te houden, zo vermijd je keuzestress bij je klanten. Denk ten slotte verder dan alleen de nieuwe producten en diensten die je kunt aanbieden. Je kunt soms evenveel, of zelfs meer waarde creëren door bestaande producten op een andere manier aan te bieden, of via andere kanalen.”
Ondernemers zijn ook bezig met onlineverkoop, 11% van de gestelde vragen ging erover. Gino Van Ossel, professor aan de Vlerick Business School: “Wie overweegt om ook online actief te worden, zet best de klant centraal. Vraag je als ondernemer op voorhand af hoe je vanuit jouw DNA, waarden en markt het internet kunt inzetten om je klanten nog beter te kunnen bedienen. De omzet en winst zullen wel volgen. Gebruik daarnaast het internet om de koopcyclus van je klanten te vereenvoudigen. Tot slot is het internet een prachtige tool om de koopcyclus te verrijken. Laat klanten feedback geven, ga na welke extra informatie of beelden de klanten kunnen helpen bij het maken van hun keuze, enzovoort.”
De campagne ‘Alles kan beter’ gaat verder dan het digitale platform. KBC bezorgt de deelnemende ondernemers een persoonlijk rapport met daarin de antwoorden op hun vragen. Ondernemers zijn ook altijd welkom in hun lokale KBC-kantoor voor een persoonlijk gesprek om samen met een relatiebeheerder naar hun business te kijken om die te optimaliseren. Zo kunnen ondernemers hun zaak laten bloeien en daar worden zowel de ondernemers als de klanten beter van.
Steven Verbeiren
Pride/TBWA
Stef Leunens
KBC
Ilse De Muyer
KBC