Het aantal krantenwinkels is in de afgelopen acht jaar met 5% gedaald tot nog maar 5.716. Dit zijn er 290 minder dan in 2005. Ook in het Antwerpse hebben vele krantenwinkels hun deuren gesloten.
Het is al enkele jaren een tendens die niet te negeren valt: de traditionele perswinkels ondergaan het meest de veranderingen op de persmarkt. In de studie van de federale overheidsdienst (FOD) Economie over de crisis in de geschreven pers staat dat kleine verkooppunten in kranten en tijdschriften sterk te lijden hebben onder de concurrentie van hypermarkten, supermarkten en aanvullende verkooppunten, zoals tankstations.
Het aantal btw-declaranten, verdeeld over de drie gewesten, daalde van 4.271 naar 3.484, of een vermindering van 787 in een tijdspanne van zeven jaar. Het fenomeen van de sluitingen wordt volgens de FOD Economie onrustwekkend en kan de persverdeling aantasten.
Het leegbloeden van het beroep van persverkoper heeft verscheidene oorzaken, zo blijkt. “In de eerste plaats zijn verkooppunten verdwenen om sociologische en urbanistische redenen, die bijvoorbeeld te maken hebben met de verarming van bepaalde wijken.
Andere winkels hebben te lijden gehad onder de verslechtering van de conjunctuur. Verder is er de impact van de digitale revolutie, het steeds groter gebruik van informatie- en communicatietechnologie door de consumenten, het veranderende consumptiepatroon en de verhevigde concurrentie door de toename van het aantal verkooppunten van andere types, vooral supermarkten en tankstations”, luidt het.
De studie van FOD Economie duidt ook het gewijzigde consumentengedrag aan. Uit de resultaten van een bevraging over het gezinsbudget blijkt onder meer dat de uitgaven voor tabak, sigaretten en sigaren sterk daalden sinds 2007. Dat jaar bedroeg de gemiddelde uitgave per consumptie-eenheid 154 euro en in 2010 nog maar 119 euro, of een daling van 23% in drie jaar.